Valkenswaard-Waalre
Insecten
dinsdag14sep2021

Nieuwe soorten bij Nationale NachtvlinderNacht

Op zaterdag 4 september was er Nationale NachtvlinderNacht in IVN Vlindertuin Waalre van 21.00 uur tot 01.00 uur. Een vrij goede nazomernacht, zonder regen, zonder maanlicht.
Er waren vijf leden van het normale nachtvlindergroepje en acht bezoekers die zich vooraf hadden opgegeven, komende uit Tilburg, Eindhoven, Best, Valkenwaard en Waalre. De bezoekers hadden al wat ervaring met nachtvlinderen. Met een digitale camera werd alles dan ook keurig vastgelegd.

We hadden met vier lichtopstellingen in de tuin en welriekende smeer op een tiental bomen deze keer groot uitgepakt. In totaal hebben we 45 soorten macro-nachtvlinders en 21 soorten micro-nachtvlinders waargenomen. Dit is te zien op de site van waarneming.nl en wel de pagina: https://waarneming.nl/locations/73461/species/?pecies_group_id=8&start_date=2021-09-04&end_date=2021-09-05&filter_month=&filter_year=&use_local_taxonomy=on.

essengouduil en zwartpuntvolgelingLinks: Essengouduil; rechts: zwartpuntvolgeling

Bijzonder zijn de Zwartpuntvolgeling en de Essengouduil die we op deze avond voor het eerst in de Vlindertuin hebben waargenomen.
De Zwartpuntvolgeling is een vrij zeldzame tot zeer zeldzame soort. Wordt in het midden van Noord-Brabant zeer weinig waargenomen. Lijkt veel op twee zeer algemene nachtvlinders, te weten de Huismoeder en de Volgeling.
De Essengouduil is een vrij algemene soort die in midden Noord-Brabant tot nu toe weinig is waargenomen. De vliegtijd loopt van begin augustus tot half oktober. De waardplant van de rups is vooral Gewone es.

Op deze vrijwel ideale nachtvlinderavond hadden we wat meer soorten verwacht, ook waren de aantallen relatief gering. Maar bijzonder was het wel dat we weer twee macro-soorten aan de al lange lijst van de Vlindertuin hebben kunnen toevoegen.
Elke keer is er steeds weer iets verrassends te beleven.

Met vriendelijke groet, Bernard Fransen