Uden
Insecten
dinsdag20jun2017

Vlinders, libellen en sprinkhanen

Zaterdag 17 juni kwamen 11 mensen in Uden samen voor de startbijeenkomst van de praktijkcursus vlinders, libellen en sprinkhanen. De route startte langs de recent heringerichte Venloop, via de vennen op bij de Slabroekse Bergen naar het moerasje aan de Karlingerweg.

Praktijkcursus

Volgend jaar gaat de Stichting Natuurorganisaties De Maashorst Libellen, Dagvlinders en Sprinkhanen inventariseren in geselecteerde terreinen en wateren in de Maashorst. Dit gebeurt met eigen leden, daarom deze praktijkcursus. Afhankelijk van de belangstelling gaan we deze zomer twee ochtenden per week het veld in om de bedoelde gebieden te bezoeken en te leren welke soorten hier te vinden zijn. Het weer speelt een belangrijke rol bij insecteninventarisaties. Er wordt niet gestart voor 10.00 uur en bij regen, te veel bewolking en wind wordt er niet gelopen.

IVN Uden - VlindergroepVenloop

Het droge weer dit voorjaar heeft ervoor gezorgd dat er niet veel water meer door de venloop stroomt. Toch waren er voldoende libellen te zien voor een eerste bijeenkomst.

Uden - Vlindergroep VenloopDe praktijkcursus gaat over dagvlinders, libellen en sprinkhanen, maar ook andere interessante zaken lopen we niet voorbij. Zo zagen we deze dag de Sint-Jansvlinder, een dagactieve nachtvlinder, en de pop ervan in de top van Pitrus.

IVN Uden - Vlindergroep sint-jansvlinderWaarnemingen Venloop

Libellen: Vuurjuffer, Azuurjuffer, Gewone oeverlibel, Platbuik, Watersnuffel,
Sprinkhanen: Zeggedoorntje, Gewone sabelsprinkhaan, Veldsprinkhaan spec,
Vlinders: Icarusblauwtje, Sint Jansvlinder + pop
Planten: Poelruit, Moeraswalstro, Moeraskartelblad

Vennen Slabroekse Heide

Hier hadden we het geluk om een vrouwtje Blauwe glazenmaker lang te kunnen bewonderen.

IVN Uden - VlindergroepDe libel was net uit de larvenhuid gekropen en was haar vleugels aan het oppompen.

IVN Uden - Vlindergroep Vrouwtje Blauwe glazenmakerWaarnemingen Vennen Slabroekse bergen

Libellen:Viervlek, Gewone pantserjuffer, Koraaljuffer, Koraaljuffer, Blauwe glazenmaker,
Planten: Bruine zandzegge, Loosblaasjeskruid, Duizendknoopfonteinkruid

De overige foto’s van deze ochtend staan op onze fotowebsite.

Tekst en foto’s: Léon Weeterings