Uden
Bloemen & Planten
maandag17apr2017

Veel te zien ‘Achter de Bergen’

Maandag 10 april was de plantenwerkgroep voor de tweede keer actief op Bedaf. Dit keer met 11 deelnemers op een zonnige maar koele middag.

IVN Uden plantenwerkgroep Bedaf - Achter de bergenGebied

Het programma voor deze middag werd enigszins aangepast. De inventarisatie van de stuifzandwal en heide op Bedaf wordt verschoven naar 24 april. Deze middag gingen we op pad in de het natuurontwikkelingsgebied ‘Achter de Bergen’ dat grenst aan de noordwest kant van de Bedafse Bergen. Ongeveer 15 jaar geleden is dit voormalige landbouwgebied aangekocht als natuurcompensatie voor de aanleg van de snelweg A50 rond Uden. Daarna is de rijk bemeste teellaag afgegraven en is het gebied opengesteld voor wandelaars.  De gemeentegrens van  Bernheze en Uden loopt door het gebied.

Ontwikkeling

Voor de ontginning van het gebied rond 1900 was het heide op arme zandgrond. Nu de teellaag is afgegraven zijn de oude greppels tussen de smalle percelen van voor de ruilverkaveling in de jaren 80 van de 20ste eeuw weer te zien. Deze zorgen voor natte en droge leef- en groeiomstandigheden dicht naast elkaar. Doordat het een arm zandgebied betreft gaat de ontwikkeling van de vegetatie niet zo snel, maar er is een duidelijke verandering te zien over de jaren.

Veel te zien

Veel mensen denken dat er weinig of niks groeit in dit gebied.  Dat hebben ze helemaal mis! Deze middag hebben we een klein deel van het gebied bekeken en al 70 plantensoorten ontdekt. De grassen en mossen hebben we zelfs nog niet meegeteld. Mossen en korstmossen groeien er volop als vroege soorten in de successie van een terrein, maar de eerste struikheide is ook al te vinden.

IVN Uden plantenwerkgroep op BedafDierenleven

De Schotse Hooglanders, die het terrein onderhouden, kun je niet over het hoofd zien.  Boven ons hoorden we de vele vogels zingen. Al turend over de bodem naar planten zie je ook nog ander leven. Zoals de vlinder het Bont zandoogje en mieren die in het open terrein in graspollen een nest hebben. De meeste mierenhopen waren van de straatmier, maar op 1 plaats was een andere mierensoort actief. We vermoeden de Muurmier, maar die is door Nico Ettema meegenomen voor nader onderzoek. Op het water van een poel dreven tussen plantmateriaal ronde groepjes van eitjes van een insect, maar helaas konden we het niet thuisbrengen (zie onderstaande foto).

IVN Uden Bedaf Achter de BergenMeer foto's van deze middag staan op onze fotowebsite.

Tekst en foto’s: Léon Weeterings