Uden
Biodiversiteit
zaterdag03jun2017

Speuren op de Maashorst

Op deze eerste volledige dag van het 1000-soortenweekend op de Maashorst waren er weer verschillende groepen op zoek naar planten en dieren. Als verslaggever kun je helaas niet overal bij zijn. Daarom een kort verslag van de speurtochten waar ikzelf bij kon zijn.

IVN Uden 1000-soortenweekend Maashorst Ochtend

Jan Willem Hermans sprak de aanwezigen voor het vertek om 9 uur nog even toe in het leslokaal bij het Natuurcentrum Maashorst. Daarna gingen we met Nico Ettema op pad. In 3,5 uur tijd was de route niet groter dan via de Karlingerweg, via de vennen naar de Udensedreef, een deel van het wisentengebied en weer terug via de Hoogslabroekseweg. Er is zoveel te zien en te noteren dat de tijd voorbij vliegt. Wisenten hebben we helaas niet gezien. Die zijn wijzer en blijven in het bos liggen met het warme weer. Gelukkig hebben anderen de wisent al eerder gezien en ingevoerd op waarneming.nl.

IVN Uden 1000-soortenweekend Maashorst Middag

Na een verfrissende stortbui tijdens onze pauze vertrokken we met de tv-ploeg van Omroep Brabant naar het beekdal van de Venloop. Hopelijk hebben de leren schoenen van verslaggever Jan Waalen met de drassige grond in het beekdal niet teveel geleden. Na afscheid te hebben genomen zijn we via de stuifwal naar de achteliggende heide gegaan en via de bomkraters en Karlingerweg tegen vieren weer bij het natuurcentrum aangekomen. Ikzelf ben daarna moe maar voldaan naar huis gegaan, maar anderen gingen vrolijk verder tot middernacht.

IVN Uden 1000-soortenweekend Maashorst Waarneming.nl

Op de website van Vogelwacht Uden kun je live meekijken en zien welke soorten er al zijn gevonden dit weekend en hoeveel we er nog moeten vinden om aan de 1000 soorten te komen.

Alle foto's van deze dag staan zoals gebruikelijk op onze fotowebsite.

Tekst en foto's: Léon Weeterings