Uden
IVN
vrijdag28apr2017

Oproep 1000 soortentelling Maashorst

Vanuit de Stichting Natuurorganisaties De Maashorst wordt nu voor de tweede keer een 1000-soortentelling georganiseerd. Deze zal plaatsvinden op vrijdagavond 2 juni, zaterdag 3 juni en eindigt zondagavond 4 juni 2017.

Organisatie

We zijn op dit moment bezig om de organisatie op te zetten. We proberen de tellingen in telblokken te laten plaatsvinden. Bij elk blok zal één of meerdere tellingen starten, waarbij minimaal één expert aanwezig is, zodat leden die willen, zich hierbij kunnen aansluiten.

Telblokken

De volgende telblokken zullen er zijn:
Vrijdag 2 juni:
20.00-24.00 uur

Zaterdag 3 juni:
6.00-9.00 uur, 9.00-12.00 uur, 13.30-17.00 uur, 20.00-24.00 uur

Zondag 4 juni:
6.00-9.00 uur, 9.00-12.00 uur, 13.30-17.00 uur

Vrijdagavond weer de aftrap door wethouders van de verschillende gemeenten. De meelopers zijn leden van de diverse natuurverenigingen (het zijn dus géén publiekswandelingen).

Alle gegevens worden opgeslagen en genoteerd via het programma waarneming.nl. Hiervoor kan op elk type smartphone of tablet een app geïnstalleerd worden, waarmee je de waarneming direct in het veld kunt invoeren. In het leslokaal van het Natuurcentrum zullen de resultaten te zien zijn. Dit gebouw fungeert ook als centrale plek. De vrijwilligers worden vanaf hier ook voorzien van een hapje en een drankje.

Soortengroepen

De volgende soortgroepen hebben we in gedachten:
Planten, vogels, vlinders, sprinkhanen, waterinsecten. mossen/korstmossen, bijen, mieren, libellen, spinnen, zoogdieren, paddenstoelen, kevers, vliegen, muggen.
Deze lijst kan aangevuld worden en er zullen nog namen ingevuld moeten gaan worden, afhankelijk van de expertise die kan worden aangeleverd. Per groep moet in ieder geval een coördinator ingevuld worden en een of meerdere experts.

Bij deze een oproep aan al onze leden, kunnen jullie meehelpen?

Heb je eigen expertise of ken je mensen met een specifieke expertise? Tevens moet het leslokaal gedurende de dagen bemand zijn. Laat het ons weten, zodat we een leuk en interessant weekend  gaan beleven. Noteer de datum in ieder geval in je agenda.

Voor vragen/opmerkingen/aanvullingen graag contact opnemen met Joep van Lieshout,  Joep.vanlieshout@kpnmail.nl (tel. 0413-269153)