Uden
Biodiversiteit
zondag04jun2017

Leren kijken en herkennen op de Maashorst

Zondag 4 juni was de tweede en laatste dag van het 1000-soortenweekend op de Maashorst. Een race tegen de klok om aan het einde van de dag duizend soorten planten en dieren te vinden op de Maashorst.

IVN Uden 1000-soortenweekend Maashorst Ochtend

Voor het vertrek om 9 uur werden we op de hoogte gebracht van de stand van de gevonden soorten. Een grote groep ging naar het Palmven en de Drie Vennen. Wij besloten met een kleine groep richting de Grote Wetering en Begrazingsgebied te lopen. Niet al die beestjes kun je zelf op naam brengen. Uploaden naar waarneming.nl met een foto geeft ook hulp van deskundigen op afstand.

IVN Uden 1000-soortenweekend Maashorst Middag

Na de lunchpauze vertrokken we met auto's naar de Plassen van Hofmans. Deze middag waren er studenten biologie van de Universiteit Utrecht bij. De vogelaars waren hier de eerste avond al geweest, maar nu waren de andere diertjes en planten aan de beurt. In korte tijd werden er weer veel andere soorten gevonden.

IVN Uden 1000-soortenweekend Maashorst Afsluiting

Rond vijf uur werd het weekend afgesloten in het leslokaal van het natuurcentrum. Een aantal gevonden soorten moeten nog op naam gebracht worden, daarom volgt morgen pas de eindstand van dit weekend.

IVN Uden 1000-soortenweekend Maashorst Ook nu staan alle foto van deze dag op onze fotowebsite.

Tekst en foto's: Léon Weeterings