Uden
Insecten
dinsdag20jun2017

Goed weer voor libellen

Maandagochtend 19 juni hadden zich vijf deelnemers van de praktijkcursus vlinders, libellen en sprinkhanen verzameld voor een wandeling onder leiding van Nico Ettema langs de vennen aan de Karlingerweg en de Drie Vennen op de Schaijkse Heide.

IVN Uden - VlindergroepWarm weer

Het was al vroeg warm deze ochtend. Op het moerasje aan de Karlingerweg vlogen daarom een enorm aantal libellen. Vlinders waren er veel minder te zien, daar was het al snel te warm voor.

Moerasje Karlingerweg

In een pol Pitrus poseerde een vrouwtje van de Gewone pantserjuffer.

IVN Uden - Vlindergroep vrouwtje Gewone pantserjufferNico laat een vrouwtje van de Krasser zien uit de familie van veldsprinkhanen.

IVN Uden - Vlindergroep Krasser veldsprinkhaaanWaarnemingen moerasje Karlingerweg

Libellen: Zwarte heidelibelle (V), Gewone oeverlibel (V), Azuurwaterjuffer, Watersnuffel, Viervlek, Bloedrode heidelibelle, Gewone Pantserjuffer (V), Grote keizerlibelle
Sprinkhanen: Krasser (V),
Vlinders: Rups Witvlakvlinder, Groot Dikkopje, Bruin zandoogje (M), Grasmotje,
Planten: Zwarte Zegge, Snavelbies, Veelstengelige waterbies.

Ven Karlingerweg

De kudde Taurossen passeerde ons op ruime afstand terwijl wij druk bezig waren met de libellen. De nieuwsgierige kalfjes werden door moeder koe met zachte dwang op afstand van ons gehouden.

IVN Uden - Vlindergroep TaurosWaarnemingen ven Karlingerweg

Libellen: Venwitsnuitlibel, Platbuik, Heidelibel spec, Houtpantserjuffer (gele vlek), Lantaarntje, Smaragdlibel, Vuurjuffer, Koraaljuffer,
Vlinders: Bruin zandoogje
(Wel verwacht, niet gezien: Roodoogjuffer)

De Drie Vennen

De voorste twee vennen stonden ver droog en er vlogen weinig libellen. Het achterste ven had meer water en we zagen veel libellen.

IVN Uden - Vlindergroep 3 VennenNico liet ons de proefvakken zien om de heide meer kruidenrijk te maken. Verschillende proeven worden gedaan met steenmeel en maaisel om bodemmineralen aan te vullen die door verzuring verloren zijn gegaan. De verschillen zijn goed te zien. In de vakken met steenmeel en maaisel zijn veel meer (bloeiende)planten te zien en als gevolg daarvan ook vlinders.

Waarnemingen Drie Vennen

Libellen: Smaragdlibel , Viervlek, Azuurwaterjuffer, Watersnuffel, Gewone oeverlibel, Grote keizerlibel, Viervlek, Platbuik, Vuurjuffer
Sprinkhanen: Knopsprietje (geel),
Vlinders: Groot dikkopje,
Planten: Tandjesgras, Moeraswederik, Gewone brunel, Blauwe knoop, Bezemkruiskruid, Grondster,
Insecten: Hoornaar, Oeverkortschildkever.
(Wel verwacht, niet gezien: Negertje, Sikkelsprinkhaan)

De overige foto’s van deze ochtend staan op onze fotowebsite.

Tekst en foto’s: Léon Weeterings