Uden
Insecten
zondag25jun2017

Geen Wisent gezien, maar daar kwamen we ook niet voor

Zaterdagmorgen 24 juni was de praktijkcursus vlinders, libellen en sprinkhanen met 8 personen actief  in het wisent wengebied op de Maashorst. Het was bewolkt en het waaide; slecht insectenweer.  Alle aanwezigen zijn ook actief in de plantenwerkgroep dus de planten kregen veel aandacht.

IVN Uden - VlindergroepWisenten

De groep van vandaag bestond uit drie Maashorst Rangers en twee aspirant Rangers. Begeleiding genoeg om in het wengebied te mogen inventariseren. Wij kwamen voor de vennen in het gebied. De Wisenten verbleven deze ochtend in het bos. Een zandige schuurplek was het enige spoor dat we hebben gezien van de kudde.

IVN Uden - Vlindergroep schuurplek wisenten MaashorstEikenpage

We hadden geluk met deze vondst. Meestal verblijft de eikenpage hoog in eikenbomen. Bij dit gehavende mannetje was de blauwpaarse glans op de bovenzijde goed te zien. Het vrouwtje heeft alleen twee kleine blauwe vlekjes op de voorvleugels.

IVN Uden - EikenpageRonde zonnedauw

Op de Maashorst komt de Kleine zonnedauw veel voor, maar de Ronde zonnedauw zie je maar zelden.

IVN Uden - Vlindergroep 170624Tangpantserjuffer

Eindelijk zagen we de Tangpantserjuffer, met zijn tangvormige achterlijfaanhangsels. Daarmee onderscheid deze juffer zich van de Gewone pantserjuffer.

IVN Uden - TangpantserjufferSlanke smalboktor

Deze smalboktor komt voor op bloemrijke bosranden, in vochtige milieus met eik en els. Bij het nakijken in het Nederlandse soortenregister bleek deze soort nog niet in onze regio waargenomen. De dichtstbijzijnde melding op waarneming,nl is bij De Kuilen in Langenboom, ook deze maand. De soort komt in Nederland vooral voor in Midden Brabant, de Peel en in de omgeving van Winterwijk tegen de oostgrens.

IVN Uden - Slanke smalboktorBloedrode heidelibel

Bij het laatste ven dat we bezochten zagen we een Bloedrode heidelibel die nog maar kort daarvoor uit z’n larvenhuidje was gekomen.

IVN Uden - Bloedrode heidelibelWaarnemingen

Libellen: Tangpantserjuffer, Gewone pantserjuffer, Bloedrode heidelibel (v),
Vlinders: Bruin zandoogje, Eikenpage, Hooibeestje,
Sprinkhanen: Krasser, Bruine sprinkhaan ?, Grote groene sabelsprinkhaan,
overige insecten: Slanke smalboktor,
Planten: Muskuskaasjeskruid, Grondster, Valse zandzegge, Bruine snavelbies, Ronde zonnedauw, Koningsvaren, Oeverkruid, Waterpostelein, Vertakte leeuwentand, Speerdistel, Dwergzegge
Vogels: Wespendief, Boomvalk

De overige foto's staan weer op onze fotowebsite.

Tekst en foto’s: Léon Weeterings