Uden
(Moes)tuinen
dinsdag23jun2020

Bezoek aan de Udense Pluktuin

Sinds enige tijd is Yvonne Ree op de Hooistraat begonnen met haar Udense Pluktuin.

Ik ben er nu een paar keer geweest en heb met bewondering rondgekeken naar wat ze daar in korte tijd voor elkaar heeft gekregen. Het groeit en bloeit. Ook daar is het oogstseizoen voorzichtig begonnen.

Yvonne werkt volledig biologisch. Ze gebruikt elementen uit de BD landbouw en de permacultuur. Dat betekent respect voor de bodem en de biodiversiteit, geen kunstmest, geen chemische bestrijdingsmiddelen, geen gifstoffen.

Omdat haar directe buur een gangbaar werkende boer is, wordt er een strook van 5 meter breed op de perceelgrens beplant met bomen en struiken. Deze strook dient als een soort muur en om vogels en insecten een plek te bieden. Ook worden er diverse vooral eetbare bloemen geplant tussen al het groenten en fruit zodat (wilde) bijen en andere insecten, maar ook alle abonnees er plezier van hebben.
Behalve het oogsten van al het lekkers uit de tuin is de Pluktuin ook zeker bedoeld om te relaxen en even tot rust te komen. Om even te gaan zitten, of om een rondje mee te schoffelen, hoef je echt geen abonnee te zijn.
De Pluktuin wordt ook een plek van educatie en voorlichting. Er worden 2 vakken in de tuin besteed aan oude en nieuwere groenten. Er worden proeverijen georganiseerd om deze groenten te proeven, maar ook om te kijken of deze soorten in de tuin blijven en om diverse wintervaste groenten te telen.

Udense PluktuinYvonne verkoopt niet aan passanten, maar werkt met abonnementen. Voor een abonnement mag je het hele jaar zelf groenten en fruit oogsten, zoveel je nodig hebt. “Niet voor de buren of de vriezer”, zegt ze er bij. Ze spreekt je dus aan op je eigen verantwoordelijkheid en je betrokkenheid  bij het succes van de pluktuin. Ze werkt volgens het CSA concept Dat staat voor Community Supported Agriculture. En verder is het een kwestie van vertrouwen. Een belangrijk initiatief.

Tekst: Annemieke van den Ing