Ubach over Worms
Vogels
woensdag21jun2017

Zwarte Roodstaart.

Onderstaande opname is gemaakt bij de fietspauzeplek Dieck (bij Höngen).

Te zien is hoe het vrouwtje de jongen voert. De vraag die ik mezelf en aan de beheerder stelde was: welke vogel zien we hier??

De man noemde het de “munchgrasmücke”. Het mannetje, wat ik overigens niet te zien heb gekregen, heeft een zwarte kop. Voorstelbaar als een kap van een jas van een monnik, die over het hoofd is geslagen.

Kijkend naar de vogel, die de jongen voert, ging mijn gedachte uit naar een tuinfluiter. Bij de zwartkop heeft het vrouwtje een roodbruin petje, dat hier niet aanwezig is.

Na overleg met Chris (Arets) en Frans (Verlaan), dacht Chris eerder aan een zwarte roodstaart.

Hoewel het rood in de staart nauwelijks zichtbaar was klopte de rest zeker. Het verhaal over het mannetje, de plek waar het nest gebouwd is, alsook de gespikkelde jongen.

Goed een zwarte roodstaart dus.

De zwarte roodstaart is een vogeltje van 13 – 14,5 cm. Hij heeft een voorkeur voor warme droge plaatsen. In stedelijke gebieden vormen alle gebouwen, schuttingen en tuinen een prima alternatief voor de natuurlijke habitat.

Van oorsprong komt de vogel voor in midden – en hooggebergtes.

Legsel 2 soms 3 per jaar. Per legsel 4 – 7 eieren. Broedduur 13 – 14 dagen.

De vogel heeft een strikt eigen broedterritorium, waaruit overige paartjes worden geweerd. Op het menu staat een breed scala van insecten. Van langpootmuggen tot spinnen en in de herfst ook zaden en fruit. Gedeeltelijk trek- als ook standvogel.

Jan van Overmeeren