Vogels

Vogelexcursie Cranenweyer

Ubach over Worms 7 april 2023
Verslag vogelexcursie 2 april 2023
Het was 4 graden boven nul en druilerig weer, maar toch meldden zich al vóór acht uur negen enthousiaste vogelvrienden op de parkeerplaats bij kasteel Ehrenstein

Foto: Jan van Overmeeren

Hoog in de bomen langs de parkeerplaats liet een Zanglijster al uitbundig van zich horen. Een Torenvalk vloog over en een wolkje Spreeuwen.
Nauwelijks in het bos hoorden en zagen we een eersteling voor dit jaar: een Zwartkop. Met zijn melodieuze zang had hij meteen onze volle aandacht. Het was vooralsnog het enige exemplaar dat we die ochtend zouden waarnemen.
Dit laatste gold beslist niet voor de Tjiftjaf. Die was al eerder terug van zijn overwinteringsverblijf en riep van alle kanten zijn naam. En overal roffelden de spechten en vaak hoorde je het gelach van de Groene.
Op het meer zwommen wat Canadese ganzen, Meerkoeten, Wilde eenden en twee Futen. Op het eilandje zat een groepje Aalscholvers in de bomen.

Foto: Jan van Overmeeren

Er was niet veel spectaculairs te zien zo op het eerste gezicht.
Maar tot onze verwondering zagen we plots een tiental Boerenzwaluwen laag over het water scheren op jacht naar insecten. Te snel om te fotograferen. Als dat geen eerstelingen waren!
Verderop in een boom langs het wandelpad waren we getuige van en tweetal wel héél drukke Koolmezen. Het was een mannetje met een brede zwarte stropdas en een vrouwtje met een veel smallere zwarte streep op de borst.
Waar was dit paartje mee bezig? Toen ging het vrouwtje op een tak zitten, fladderend met haar vleugels.

Foto: Jan van Overmeeren

Toen wisten we het: dit was baltsgedrag! Het vrouwtje bedelde om voedsel. En het mannetje trapte er natuurlijk weer in.

Foto: Frans Verlaan

Enkele jaren geleden, op een mooie dag in mei, zat er een pas uitgevlogen jong bij ons in de tuin in net zo’n bedelhouding, hopende de aandacht te trekken van een oudervogel.
Tegen het eind van de wandeling zagen we in het veld nog een paartje Nijlganzen. Wat zijn dat toch mooie vogels!

Overzicht waarnemingen vogelexcursies Cranenweyer 2022-2023

Zanglijster X X
Zwarte kraai X X
Zwartkop X
Totaal 32 29
Er waren dus weinig verschillen met vorig jaar op deze mooie wandeling. Alleen jammer dat we deze keer de Grote gele kwikstaart niet hadden gezien.

Frans Verlaan, 6 april 2023