Ubach over Worms
Insecten
donderdag08okt2020

Rode heidelibel in de tuin

Nog geen twee weken geleden zag je ze nog volop rond de vijver vliegen: rode heidelibellen die elkaar uit hun territorium probeerden te verjagen. Af en toe ging er een op een uitgebloeide bloemstengel zitten.

Rode heidelibelHeidelibel is eigenlijk een misleidende naam. Ze komen zeker niet alleen op de heide voor. Ook bij en in tuinvijvers zijn ze vaak te bewonderen. De foto’s bij dit verhaaltje zijn bijvoorbeeld allemaal geschoten rond onze vijver. Er zijn negen soorten heidelibellen in ons land. Drie soorten zijn wijd verspreid en alle drie worden ook nu in oktober nog gezien: de Bloedrode, de Steenrode en de Bruinrode heidelibel. Ze lijken veel op elkaar. Bij ons in de tuin heb ik alleen maar Bruinrode heidelibellen gesignaleerd. Deskundigen hebben dit bevestigd en ik zal je dus niet met determinatiekenmerken vermoeien.

De Bruinrode heidelibel is een echte zomersoort. Hij vliegt vanaf juni. De larve kan in meerdere stadia overwinteren en ze sluipen over een langere periode uit. Het larvenhuidje op onderstaande foto trof ik nog in augustus aan.

Rode heidelibel

Op de rugzijde zie je duidelijk de opening in de larvenhuid waar de libel is uitgeslopen. Vroeg in de ochtend is de larve uit het water gekropen voor zijn laatste vervelling. Zo vroeg in de morgen is de kans dat het nu volkomen weerloze insect wordt opgegeten het kleinst.

Rode heidelibel

De pas uitgeslopen libel heeft de vleugels in het begin nog niet gespreid. Hij moet die eerst nog volpompen met bloedvloeistof en ze dan enkele uren laten uitharden.

Rode heidelibelJonge dieren zijn bruingeel van kleur. De mannetjes worden rood als ze geslachtsrijp zijn. In de loop van tijd wordt de kleur donkerder.

17 september zag ik wel een héél groot insect door de tuin vliegen. Daar streek het neer op de zaaddoos van een koekoeksbloem. Het waren er twéé! Een paringswiel!

Rode heidelibelZolang er in de herfst droge en zonnige momenten zijn, kun je nog heidelibellen tegenkomen. Met name de Bruinrode heidelibel kunnen we nog wekenlang zien. Soms zelfs in flinke aantallen. Als het koeler weer wordt, zie je ze vaak zonnen op de top van stengels van uitgebloeide planten, maar ook wel gewoon op de kale grond.

Geniet ervan!