Ubach over Worms
Insecten
woensdag03jun2020

Leven uit het water

Woensdagmorgen zag ik dat er in onze tuinvijver liefst vijf libellen waren uitgeslopen. De larvenhuidjes hingen tussen de waterplanten. Welke libel zou het zijn, vroeg ik me af, want dit 2,5 cm lange huidje kwam me niet bekend voor.

Viervlek libelTwee deskundigen, die ik een foto had opgestuurd, vermoedden dat het weleens een Viervlek zou kunnen zijn. Maar je weet het natuurlijk graag zeker. Daarom stond ik donderdagmorgen in alle vroegte al bij de vijver in de hoop getuige te zijn van het uitsluipingsproces.

Maar ik was weer te laat. Er hingen nog slechts de huidjes van drie uitgeslopen libellen aan de planten. Nee, het waren er vier. Twee zaten tegen elkaar op hetzelfde blad. Dit moest de larven wel een uitermáte geschikte plek hebben geleken om het water te verlaten.

Viervlek libelDe larve kruipt het liefst ’s morgens vroeg uit het water, om de kans dat hij wordt opgegeten te verminderen. Tijdens het uitsluipingsproces, dat enkele uren duurt, is het insect natuurlijk bijzonder kwetsbaar.

Vrijdagmorgen was er niets meer te zien in de vijver. Toch een mooi resultaat deze week: negen libellen uitgekomen. Waarschijnlijk de Viervlek.

Midden op de dag ging ik nog eens kijken. En warempel: het wás de Viervlek.

Viervlek libelHet volwassen insect was nét uit zijn laatste larvenhuid gekropen en zat er nu vlak boven. En het was al bezig zijn vleugels, die nog niet helemaal waren uitgevouwen, vol te pompen met bloedvloeistof.

Even later liet de Viervlek zich in zijn volle pracht zien.

Viervlek libel

Helaas heel even maar. Hij vloog meteen de tuin uit. En dat zonder te oefenen!

Frans Verlaan, 2 juni 2020

----------------------------------------------------------------------------------------------

Naschrift:

Dit is voorlopig het laatste wekelijkse verslagje van mijn waarnemingen en belevenissen in de natuur. Het was me een genoegen. Het wordt nu weer tijd voor andere activiteiten. Wellicht tot de tweede golf!