Stein
zondag01mei2022

De Euleteul juli 2022

Nieuwsbrief “De Euleteul” juli 2022

Beste natuurvriend
Moet IVN zich uitlaten over de stikstofcrisis?
IVN Nederland werd door o.a. Natuurmonumenten en Vogelbescherming gevraagd of men mee wilden tekenen op een persbericht waarin ze de steun uitspraken voor het kabinetsbeleid inzake stikstof. Na enige aarzeling heeft Jelle de Jong namens IVN Nederland meegetekend.
Wel met het risico dat we door boerenpartijen negatief bekeken worden.

Als IVN zijn we laagdrempelig, positief, educatief en nodigen we mensen uit om te genieten van de natuur en deze volop te beleven. Dat doen we omdat we ervan overtuigd zijn dat mensen die de natuur beleven er ook meer van gaan houden en er dan goed voor willen zorgen.
Maar hebben we daarnaast een verantwoordelijkheid om Nederlanders te wijzen op de urgentie van insectensterfte en verslechterende waterkwaliteit in slootjes?
Moeten we hier meer aan doen? Of juist minder?
Tekenen we mee op persberichten waarin wordt aangegeven dat de natuur onder druk staat en verbeterd moet worden? We snappen de spagaat waarin wij als natuurorganisatie ons in bevinden.
Máár IVN’s horen al in de hoek van de ‘verkeerden’ want ze staan al op voor de Natuur!
Neemt niet weg dat het lastig is. Laat Stikstof niet binnen IVN ook een splijtzwam worden!
We kunnen in Nederland niet door blijven gaan op deze manier.
De vraag is alleen of we hierin iets over ons af willen roepen.
We kunnen hier samen wel weer van leren en proberen om er iets goeds uit te halen.

Een terugblik op de activiteiten van afgelopen periode:

Natuur- en cultuurwandeling van woensdag 15 juni
Ondanks de voorspelling dat de temperatuur zou oplopen naar ca. 30 graden waren er toch nog 9 wandelaars aanwezig. De wandeling startte bij de Etzenrader Muhle in het buurtschap Etzenrade en van daar liep men verder door de Schinveldse bossen.
Over het algemeen ondervonden de wandelaars weinig hinder van de hitte.
Onderweg zag men de Rode Wouw die, in gezelschap van een andere roofvogel, aan het thermieken was. Iedereen keek vol bewondering naar deze prachtige vogel met zijn specifieke vleugels.
Bij Haus Hamacher in Gangelt werd gepauzeerd en daar genoot men van koffie met gebak.
De wandeling werd verder vervolgd naar onze start locatie.
Al met al een mooie en gezellige wandeling.

Slootjesdag op zondag 12 juni. Speciaal voor de jeugd
Dit jaar gingen we weer op avontuur langs de waterkant. Het werd een spontaan en gezellig kinderfeest waarbij de organisatie alles in het werk stelde om deze leuke activiteit te realiseren.
We mochten ook dit jaar weer circa 100 ouders, grootouders en kinderen verwelkomen.
Gewapend met schepnetjes, emmertjes, zoekkaarten en loepjes trokken de kinderen met hun (groot) ouders de heemtuin in en langs de waterkant van de vijvers werd druk gezocht naar waterdiertjes.
Vol enthousiasme werden de vondsten gedeeld met iedereen die het maar wilde zien. De “buit” was indrukwekkend! Zo werden er kikkers, visjes, slakken, larven en nog veel meer gevangen. Deze waterdiertjes werden later weer netjes in de vijvers vrij gelaten.

Wat staat er de komende periode op het programma:

Natuur- en cultuurwandeling op woensdag 20 juli
Deze 14,5 km lange wandeling starten we in Broekhem-Valkenburg.
Route: Via Schimmert Haasdal richting Valkenburg onder de autoweg door bij rotonde rechtdoor.
Dan eerste weg rechts waar je kunt parkeren. Beekstraat nabij groothandel Hanos.
Wij lopen langs kasteel Schaloen waar de kasteeltuin Oud-Valkenburg ligt.
Vrijwilligers van IVN Valkenburg zorgen voor beheer en onderhoud en tegen een kleine betaling is deze te bewonderen.
Een mooie glooiende wandeling loopt via het Gerendal. Op 8.00 km is er een pauze plaats in Vilt bij de kerk. Daarna vervolgen we de route en lopen wij door de groeve “Blom”.

Bijdrage IVN leden: gratis
Bijdrage niet IVN leden: € 2,00
Bijdrage carpoolen: € 2,50
Verzamelen: Ingang Steinerbos, Mauritsweg te Stein om 08.45 uur.
Vertrek: 09.00 uur.

IVN Wandelteam.
Toine Hermans    06-41062800
Wil Pisters            06-20697739

Bomenpad op zondag 10 juli. Speciaal voor de jeugd.
Het prachtige Bomenpad dat door de Heemtuin van IVN Stein loopt wordt deze dag gebruikt als decor voor een speurtocht.
Door allerlei vragen over de aanwezige bomen leer jij spelenderwijs leuke weetjes over bomen.
Speurneuzen tussen de 4 en 12 jaar (en hun ouders en/of grootouders), maar ook andere speurneuzen en belangstellenden, zijn welkom om aan de activiteit mee te doen en/of de Heemtuin te komen bezichtigen.
Dus wil jij graag meer te weten komen over bomen?
Ben je nieuwsgierig naar hoe bomen met elkaar communiceren? Ben je benieuwd hoe kastanje honing smaakt? Luister je graag naar een mooi verhaal terwijl je onder het bladerdak van een prachtige beuk zit?
Knutsel je graag iets met al het moois dat bomen te bieden hebben?
Loop dan met ons het bijzondere Bomenpad in de Heemtuin "De Boschhook"!
Kom, beleef, luister, leer en proef van wat elf prachtige bomen ons te bieden hebben.

Wist je dat:
De rups van de Helmkruidvlinder in onze heemtuin te bewonderen was?
De Helmkruidvlinder (Cucullia [Shargacucullia]scrophulariae) is een nachtvlinder uit de familie van de nachtuiltjes. De spanwijdte bedraagt tussen de 44 en 50 millimeter. De halskraag van de vlinder is behaard, waardoor het lijkt of de vlinder een kapje op heeft. De voorvleugels zijn licht roodachtig bruin, aan de voorrand bruin en aan de achter rand witachtig. De vlinder vliegt van half mei tot half juli.
Per jaar komt één generatie voor. Hij vliegt langs bosranden, op open plekken in het bos en soms in bermen. De eitjes worden afgezet op bloemknoppen en
bloemen. De tot 50 mm lange rupsen zijn vanaf half juni tot half augustus te vinden. De rups is bleek blauwachtig grijs of witachtig groen met op elk segment drie gele ringen en zwarte vlekjes.
Waardplanten zijn Helmkruid achtige zoals Gevleugeld helmkruid, Knopig Helmkruid en Melige Toorts.
De rupsen
verpoppen zich op de grond in een dikwandige cocon. De poppen kunnen meerdere jaren overwinteren. In Nederland is hij vrij zeldzaam en wordt vooral gezien op de zandgronden in het midden en oosten van het land.                                                                                                                                 Op 15, 16, 17 juli organiseert de Vlinderstichting weer de nationale tuinvlindertelling.
Vlinders horen bij een zonnige dag! Veenhooibeestje, Pimpernelblauwtje, Oranjetipje, Kleine vos en Grote beer zijn een lust voor ogen. Alleen al hun namen roepen associaties op met fladderen, mooie kleuren en lieflijke diertjes. En jawel…vlinders zijn de populairste insecten die er zijn.
Kars Veling, projectleider bij de Vlinderstichting, is zeer benieuwd naar de resultaten, want 2022 is goed begonnen voor vlinders. ‘We hebben een meetnet door heel Nederland waarin 1.300 vrijwilligers elke week een bepaalde telroute lopen. En ze telden er behoorlijk veel.
Let wel: dit zijn natuurlijk dagkoersen, want vlinderpopulaties kunnen behoorlijk fluctueren per jaar en zelfs in een jaar.
Kijk je naar de lange termijn, dan zijn de cijfers ronduit dramatisch: de aantallen dagvlinders zijn sinds 1990 met 60 procent gedaald. In 2019 publiceerden de Vlinderstichting en het CBS een onderzoek waaruit bleek dat als je terugtelt tot 1890, de afname zelfs 84 procent is en er zijn sindsdien 15 soorten uit Nederland verdwenen. In de jaren tachtig begonnen we door te krijgen dat er iets aan de hand was met de vlinders’, zegt Veling. ‘Het viel verzamelaars op (die had je toen nog) en tuiniers: “vroeger had ik dertig vlinders op mijn vlinderstruik, nu nog maar vijf”. In 1983 werd de Vlinderstichting opgericht, in 1989 verscheen de eerste vlinderatlas en in 1990 ging het meetnet van start.

De Japanse Duizendknoop moeilijk te bestrijden is?
Deze woekerplant vormt in heel Nederland een groot probleem. Helaas heeft de mens daar zelf voor gezorgd, door de exoot ooit hiernaartoe te halen en via tuincentra te verkopen.
Vervolgens is de plant vaak als snoeiafval in de natuur terecht gekomen, waar hij andere inheemse soorten verdringt. Bestrijden is lastig, omdat er geen echte effectieve methoden zijn.
Tegelijkertijd zal de plant zich (langs de Maas) na elk hoogwater verder verspreiden.
Na het extreme hoogwater van 2021 hebben vrijwilligers op een paar locaties langs de Maas aangespoelde kluiten en worteldeeltjes handmatig weggehaald, om zo nieuwe groeiplekken tegen te gaan. Wat het effect van deze proef is, moet nog blijken. Afhankelijk daarvan kan de methode wellicht vaker worden ingezet. Dat is echter een zeer tijdrovende en kostbare klus. Hulp van de omgeving in te roepen is een optie. Maar dan nog wordt het probleem alleen plaatselijk aangepakt.
Als er elders niks gebeurt, blijft het dweilen met de kraan open. Samenwerking is dus hard nodig!

IVN Stein ”in de picture”
Op dinsdag 28 juni mochten wij Stein Lokaal in onze heemtuin verwelkomen.
Men wilde graag meer weten over IVN Stein en uiteraard opnames maken in onze heemtuin.
Het werd een prachtige reportage waarvoor wij Stein Lokaal van harte bedanken!
Wil je meer weten over dit bezoek en de interviews, ga dan naar:
Óf kijk op onze IVN website: www.ivn.nl/afdeling/stein

Spreuk van de maand:

Als je door de bomen het bos niet meer ziet…vergeet dan niet van het uitzicht te genieten.

e-mail: infoivnstein@gmail.com
Like ons op facebook, dan bent u steeds op de hoogte van het laatste nieuws!
www.ivn.nl/afdeling/stein