Lezing De Zon – 16 april 2023

Onze ster in het centrum van ons zonnestelsel, is de energiebron voor het leven op aarde.

Het is een fascinerende en dynamische wereld, met uitbarstingen van zonnevlammen. Ze is vaak bezaaid met donkere vlekken, iets koelere gebieden op het zonsoppervlak. De zon is nu weer op weg naar een zogenaamd zonnevlekken maximum, welk optreedt binnen een cyclus van 11 jaren. Dat betekent dat op de zon geregeld spectaculaire uitbarstingen zichtbaar zijn!

Astronomievereniging Galileo zal in een inleidende voordracht de opbouw van de zon uitleggen en laten zien hoe de uitbarstingen ontstaan. Ook gaan we in op de invloed van die uitbarstingen op de aardse atmosfeer, onder andere resulterend in het noorderlicht.

Wanneer het zonnig weer is, zullen we vervolgens de zon op een veilige manier bekijken met een speciale zonnetelescoop, waarmee de zonnevlekken en uitbarstingen in detail kunnen worden waargenomen. Ook ontleden we het zonlicht in alle kleuren, een spectrum, waarin donkere lijnen te zien zijn die ons vertellen welke elementen er in de zonatmosfeer voorkomen.

Toegang is gratis.
Aanvang 10:00 uur in het IVN-home.
Adres:
AZC Sweikhuizen. (voormalig Retraitehuis)
Moorheide 1
6174 RZ Sweikhuizen