Son en Breugel
Kind & Natuur
zondag24mrt2019

Vogels kijken met sjors creatief

vijver mosbultenOp een natte en winderige zondag, met zo nu en dan een stralende zon, was het niet het meest geschikte weer om vogels te spotten.
Desondanks zijn jeugd IVN en circa 10 kinderen van sjors creatief op stap gegaan om volgels te kijken.In de natuur is immers altijd wat te beleven.
De ochten startte in de vogelhut, er barstte immers een korte maar hevig bui los.
Het was behoorlijk druk in de kijkhut, waar normaal de vogeltjes nesten bouwen, waren nu de vogelaars en de jeugd aan het schuilen.Maar ook vanuit dit plekje zagen we de koolmeesjes druk in de weer.
aalscholversGelukkig klaarde het snel op en konden we een ronde wandelen over de mosbulten. Naast de vele eenden zagen we ook meerkoeten en het mooiste waren de aalscholvers.
Wist je dat een aalscholver langer dan een minuut onder water kan blijven en zwemmen? Daarna moet hij dan wel zijn veren drogen om. Hij doet dat met gespreide vleugels en ziet er dan uit als Batman.
Veel vogels hebben we door de wind en regen niet gezien, maar als het even stil was, hoorde je de vogels zingen.Vooral het roodborstje liet veelvuldig van zich horen.
sterrenchotOp het pad zagen enkele kinderen wat slijm liggen. Als je goed keek zag je er ook zwarte puntjes liggen. Het zijn de resten (eitjes) van een kikker of pad die op het menu stonden van bijv. de reiger die we zagen zitten.
Die reiger eet zo'n kikker in één keer op, maar de eitjes zwellen zo erg op dat die worden uitgebraakt. Dat slijm noemen we dan sterrenschot of heksensnot.
Een stukje verder lag ook een platgereden pad op de weg. De padden trekken in het voorjaar naar poelen om te paren.Daarom zijn we ook even bij de poel gaan kijken en daar troffen we inderdaad parende padden aan.
parende paddenGa over een maandje nog maar eens kijken. Wie weet vind je dan wel de ei-snoeren van de pad of kikkerdril in de poel.
Wil je ook een keertje mee? Dat kan! Als ik een mailtje van je krijg, vertel ik je waar we deze week verzamelen.