Sint-Oedenrode
Natuur in de Buurt
zaterdag04nov2017

Natuurwerkdag 2017

Het was heerlijk weer, zonnetje erbij, met een mooi clubje naar de vennen in de Vresselse bossen om plantjes uit de grond te trekken. Klinkt misschien wat vreemd, maar met name voor de amfibieën is het zaak om het stuk rondom de poelen vrij te houden van grote houtige gewassen. Dit gaat het makkelijkste als deze bomen en struiken nog niet te groot zijn. Het stuk is afgelopen jaren goed bijgehouden, dus het werk viel dit keer reuze mee.

natuurwerkdag 2017

Met de hand en snoeischaar worden onder andere jonge  dennen, vogelkers en berk weggehaald. Hierdoor blijft de poel mooi open en kunnen amfibieën in het voorjaar lekker opwarmen in de zon.

natuuwerkdag 2017 2

Met de bosmaaier worden de dikkere houtige gewassen die aan de buitenkant  gesnoeid.

natuurwerkdag 2017 3

Er was nog wat tijd over voor een bijzonder projectje van boswachter Rick. Door een stukje te plaggen is de hoop dat het zeldzame klokjesgentiaan makkelijker kan kiemen en zich hier wat steviger gaat vestigen. Beetje kalk erbij om de zuurgraad wat te verlagen en afwachten maar.

klokjes gentiaan

Op zichzelf is het klokjesgentiaan al een prachtig plantje, maar met een beetje mazzel kunnen we dan over een x-aantal jaar genieten van een prachtige vlinder die specifiek van dit plantje afhankelijk is, namelijk het gentiaanblauwtje. De vlinderstichting heeft hier een mooie website van gemaakt www.gentiaanblauwtje.nl >>

gentiaanblauwtje

En traditiegetrouw wordt de natuurwerkdag afgesloten met de lekkerste worstenbroodjes van Brabant :-)  (www.bakkerijfoolen.nl). Iedereen hartelijk dank voor zijn/haar bijdrage.