Paddenstoelenmiddag

Op 6 oktober kwamen er 18 kinderen naar de jeugdnatuurgroep om een beetje wijzer te worden over paddenstoelen, maar vooral om ze zelf te zoeken , te kunnen zien , te voelen en te ruiken. We boften, want het was prachtig weer om naar buiten te gaan.
*Na een inleidend filmpje werd de groep in tweeën gesplitst, de ene helft ging naar buiten en de andere ging binnen allerlei opdrachtjes doen. Favoriet waren wel het champignononderzoek en de paddenstoelen onder de binoculairs bekijken . Wat leverde dat mooie beelden op. Verder kon men nog memory spelen, groeicirkel , doolhof of woordzoeker maken of kleuren, allemaal over paddenstoelen.
In de pauze werden de kinderen getrakteerd *door Cas, die de andere dag jarig zou zijn. Drinken en een koekje kregen de kinderen van ons. Na de pauze werd er gewisseld. De groep die nu naar buiten ging, dacht op het eerste gezicht niet veel paddenstoelen te vinden, maar kinderen kunnen heel goed zoeken. In totaal  hebben ze toch nog ongeveer 15 *soorten gevonden, zoals berkenzwam, zwavelkopjes, heksenboter, ridderzwam, duivelsei, tonderzwam enz. Interessant voor de jongelui was het duivelsei en de zwamvlok die ze nu heel goed konden bekijken.
Om 16.00 u. gingen de jongens en meisjes met een paddenstoelenboekje en een button tevreden naar huis.

*