Struinen door het Haeselaarsbroek, Koningsbosch

“Het Haeselaarsbroek”, gelegen ten zuiden van abdij Lilbosch, is het brongebied van de Pepinusbeek. Het is een van de gebieden die op de overgang van het Midden-Limburgse terrassengebied en het Zuid-Limburgse Heuvelland liggen. Tot begin 20e eeuw was het nog grotendeels moerasgebied met overgangen naar hoger gelegen, drogere gronden. Momenteel kenmerkt het gebied zich door afwisselend graslanden, bebost gebied, moeras en afwateringsgeulen.

Het deelgebied dat wij vandaag verkennen leent zich uitstekend om vrij rond te struinen. De liefhebber van ongerepte natuur komt tijdens deze tocht ruimschoots aan zijn/haar trekken. Zo lopen wij door prachtige weiden met een veelheid aan bloemen, vlinders, libellen en vogels en over veldpaden langs populierlanen, struikgewas en bos.

Deelnemers adviseren wij een lange broek en goede wandelschoenen te dragen. Mensen die niet goed ter been zijn wordt afgeraden deel te nemen.

Uw gids : Eef Schoffelen

Haeselaarsbroek
Bos en Broek, hoek Haeselaarsweg
6104 RB Koningsbosch
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: Gratis voor IVN-leden en kinderen. Niet-leden: € 3,00 p.p.
  • Aanmelden verplicht: Nee

René Horsten