Natuur/cultuurwandeling tussen 2 kloosters, de Meinweg

Een grensoverschrijdende wandeling van 7 km tussen twee kloosters met veel natuurbeleving en historie, intiem met elkaar verweven.

Uw gidsen zijn: Jan Schreurs en Coen Thevissen

Dat het voormalige klooster St Ludwig in bossen van de gemeente Vlodrop bij Vlodrop Station, nu in Nationaal Park De Meinweg, lag is heel bekend. Dat er vlakbij zo’n 570 jaar lang een veel ouder klooster lag, het Cisterciënzerklooster van Dalheim, weet bijna niemand. Klooster St. Ludwig is nog niet zo lang geleden afgebroken en heeft plaats moeten maken voor de Maharishi European Research University (MERU). Het klooster van Dalheim werd in 1802 door de Franse bezetter onteigend, verkocht en vervolgens ook tot op de grond toe afgebroken. Van de beide kloosters is bijna niets meer over.

Waarom twee kloosters in dit afgelegen gebied bij de huidige grens tussen Nederland en Duitsland? Om heel verschillende redenen, maar toch ook weer niet. Hoe dat allemaal in elkaar steekt zal in deze wandeling uit de doeken gedaan worden. Een combinatie van de lokale geologie, natuur, en veel wijdere sociale en politieke ontwikkelingen die van invloed waren op de lokale historie en die ook nog eens met elkaar samenhangen.

P-plaats Vlodrop Station
Vlodrop station
6063 NP Vlodrop
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: Gratis voor IVN-leden en kinderen, niet-leden € 3,00 p.p.
  • Aanmelden verplicht: Nee

René Horsten