RijnWaal
Kind & Natuur
donderdag13jul2017

Verslag Polderbende koekoektocht 9 juli 2017

Op zondag 9 juli stond onze Polderbendetocht vooral in het teken van de Koekoek. Wat is dat voor een vogel? Wat doet hij? En waarom doet hij dat?

We gingen van start bij het nieuwe fietspad over de Kaakse Dam in Gendt. Dat was wel even wennen, want het was er heel druk met fietsers, wandelaars, scooters en scootmobiels, dus opeens moesten we opletten waar we liepen en was er van struinen weinig sprake. Elke keer moesten we aan de kant.
Wel zagen we onderweg een mooie vlinder: een bont zandoogje.

Bont zandoogje

Een groepje was al vooruit gelopen en zij zaten al te wachten achter het tweede veerooster, daar waar je nu echt in de polder komt.

Daar vertelden we nog iets over de koekoek, dat hij zijn eieren legt in het nest van een andere vogel. Dat hij het ei zo kan maken dat het lijkt op het ei van zo’n andere vogel. En dat hij er dan vandoor gaat en niet meer naar zijn jong omkijkt. De andere vogel voedt dan het koekoeksjong op tot hij groot is. En dat koekoeksjong gooit gerust de andere eieren uit het nest en als het moet ook nog de andere jongen. Eigenlijk best gemeen. En natuurlijk hij koekoekt. En ook al was het juli, de maand dat de koekoek al vertrekt, we hoorden toch nog zijn geluid (al was het maar via de telefoon).

De kinderen kregen van Alice foto’s te zien waarop verschillende nestjes stonden en Swen had 2 echte nestjes mee gebracht uit zijn tuin. Die konden we dus heel goed bekijken. Het ene nest was best zacht en het andere heel stevig en hard. Toen kwam de opdracht: maak in tweetallen een vogelnestje dat je op kunt tillen als het klaar is. En daar ging iedereen aan de slag. Dat was nog best moeilijk. Wat knap dat die vogels dat kunnen met alleen maar hun snavel.

PB-vogelnestje maken 1 PB-vogelnestje maken 2

Toen de nestjes klaar waren moesten we ze verstoppen op een goede plek. En daarna kregen we van Henny per tweetal een( gekookt) ei en dat moesten we proberen ongezien te verstoppen in het nest van een van de andere kinderen. Dat was ook nog moeilijk, want sommige kinderen hadden hun eigen nest goed in de gaten gehouden en riepen als er iemand in de buurt kwam. En sommige nesten waren zo goed verstopt dat we ze niet eens konden vinden. Maar het was wel een leuk spel en zo weet je heel goed wat de koekoek doet. Een nest zat echt in een boom en daar moest je aardig voor klimmen.

Pb vogelnestjes maken 3Daarna liepen we verder en gingen we eetbare planten zoeken. We mochten proeven van de wilde peen, de wortel daarvan kun je eten. Die ruikt en smaakt naar andere oranje wortels. Daarna vertelde Henny dat je rode en witte klaver en madeliefjes kunt eten. De bloemen dan. Die gingen we plukken en verzamelen in het bakje van Max. Intussen zagen we ook rolklaver en bijenkorfjes, die kun je niet eten. En ook nog allerlei dieren, sprinkhanen, krekels en een prachtige ooievaar die boven ons hoofd heen en weer cirkelde.

Pb OoievaarBij het moeras gingen we even zitten om de bloemen te wassen. Het moeras was nu zo droog dat we er in konden lopen en we zagen daar heel veel bijzondere bloemen, ook die beschermd zijn. En heel veel vlinders. We zagen zwanenbloemen, watertorkruid ,pijlkruid, kattenstaarten, moerasandoorn, vergeet me nietjes, lisdodde ( sigaren) en nog veel meer. Vlinders: koolwitjes, zilverblauwtjes, dagpauwogen, gehakkelde aurelia’s.

En kikkers en padden, en nog heel veel kleine rode beestjes op een witte bloem. Dat waren rode soldaatjes of te wel rode weekschildkevers. En zij waren aan het paren. Nou dat was leuk.

Pb-pimpernelblauwtje Pb-rode weekschildkevers

Verder in het moeras was ook nog een hut gebouwd van allerlei takken. Veel kinderen liepen daar ook snel naar toe met Annelie. Intussen hadden veel kinderen al toastjes gegeten met kaas en bloemen, die Annelie en Miriam gesmeerd hadden.

PB juli2017 22Ja en toen was het al weer tijd om te gaan. Elke keer opnieuw hebben we tijd te kort, er is ook zoveel te zien in de natuur.

PB juli2017 23