Peize
Natuur in de Buurt
donderdag25jan2018

Nieuwjaarswandeling

Nieuwjaarswandeling IVN

Op zondag 8 januari om 10:00 uur was het verzamelen voor cafe Ensing voor de jaarlijkse IVN nieuwjaarswandeling. Prachtig weer dit keer. Rond het vriespunt en eindelijk weer eens een zonnetje. Dit keer doen we de ‘zuid’ wandeling uit het ‘wandelroutes Peize’ boekje (een aanrader, voor diegene die m nog niet heeft, te koop bij onze bakker!). En wederom kijken we naar bloeiende planten in het kader van de Eindejaars Plantenjacht van Floron (http://www.floron.nl/plantenjacht). Vorig  jaar leverde dit erg weinig soorten op (nog geen 2), maar het jaar daarvoor hadden we er 13. Wat zal dit jaar opleveren?

Met 10 personen vertrokken we in zuidelijke richting. Eerst langs de IVN huiszwaluwtil voor een update. Wederom meer nesten dan vorig jaar gehad, dit keer negen, waaronder de eerste zelfgebouwde nesten. En elk nest bracht had zo’n twee legsels (2 a 3 jongen per legsel). Dus dan kan het plots hard gaan met onze ‘eigen’ nieuwe populatie. Een mooi succes. Overigens veel madeliefjes bloeiend in het grasveld hier, dus gelijk de eerste soort te pakken voor de Plantenjacht.

We lopen een kort stukje over de Oostingslaan en dan rechtsaf De Streek in. Mooie huisjes en boerderijtjes hier. In de jaren dertig stonden hier blijkbaar nog de originele plaggenhutten. Net buiten de bebouwde kom volgen de grote saaie weilanden op de ontgonnen veengronden en heides van het voormalige Peizerveen. We gaan linksaf de Heideweg in (maar dus geen heide meer te bekennen hier door die onginningen in de jaren 60). Er vliegt een grote groep kramsvogels over. Hun kenmerkende ‘tjaktjaktjak’ is duidelijk te horen. De kramsvogel is een lijsterachtige met grijs op de kop en rug. Het is een trekvogel en deze groep komt ongetwijfeld uit het noorden. Hij broedt schaars in het zuiden en oosten van ons land, maar is vooral in de winter in grotere getalen te zien waar hij zich te goed doet aan bessen en vruchten.

We maken een rondje rond Winde. Ook hier weer prachtig gelegen benijdenswaardige boerderijtjes langs oude eikenlanen. In het zonnetje en uit de wind voelt het voorjaarsachtig aan. De grote bonte specht is al aan het roffelen geslagen, en ook de koolmezen laten hun voorjaarszang horen. Nu nog een kopje koffie met appeltaart buiten op een bankje en het geluk is compleet. Helaas, op de koffie en appeltaart zullen we nog even moeten wachten totdat we terug zijn bij Ensing. Hier en daar bloeiende hazelaars en de zwarte els begint ook voorzichtig. ‘We zijn de natuur aan het ontdekken’ vertelt deelnemer Henk aan zijn broer die we in Winde passeren. ‘Die is al ontdekt’ is zijn korte antwoord.

Vanaf de kibbelslaglaan zien we een grote gaspeldoorn bloeien in een houtwal! Deze zeer zeldzame soort lijkt op de brem maar heeft stekels en nog grotere gele bloemen. Hij bloeit heel vroeg in het voorjaar en staat als kwetsbaar vermeld op de rode lijst van planten. Een bijzondere waarneming dus! Gelijk doorgeven aan Floron vanmiddag. Grote kans dat deze vindplaats niet bekend is.

We lopen door via de Peizerweg en de Vrieserweg langs het Diakonie-Armenhuis uit 1859. Volgens het boekje tot 1954 nog in functie vanuit de Peizer dorpskerk, maar inmiddels geruime tijd een ruime twee-onder-een-kapwoning. Hier haakt de jongste deelneemster af (en haar moeder). Anderhalf uur lang in een draagdoek op de rug in de kou is een beetje te veel van het goede. Toch nog best lang volgehouden.

Terug naar Peize via de Hogeweg naar Ensing. Onderweg nog even goed gezocht naar bloeiende planten, want vier soorten is wel een erg magere score. En met succes. In de berm vinden we bloeiend straatgras, maar ook klein kruiskruid en de gewone spurrie. Allen algemene soorten, maar toch leuk. Komt de totale lijst toch nog op 7. Geen slechte score. In 2016 hadden we weliswaar 13 soorten, maar toen was het uitzonderlijk zacht. En niet onbelangrijk: bij Ensing vinden we uiteindelijk de koffie met appelgebak, dit maal aangeboden door het bestuur van IVN.  Een lekkere afsluiter van een fijne wandeling.