IVNTR

Rotstuintje IVN-tuin Rheden

Omringd door de bossen van de Oost-Veluwezoom ligt, op het landgoed Heuven te Rheden, de tuin van IVN-afdeling Oost-Veluwezoom. Deze tuin wordt onderhouden door leden van de afdeling en is dagelijks open voor het publiek.

De IVN-Tuin is te vinden naast het bezoekerscentrum Veluwezoom van Natuurmonumenten, dichtbij de parkeerplaats aan de Schietbergseweg.

De tuin is goed bereikbaar met buslijn 43 Arnhem - Apeldoorn (halte Rheden, Groenestraat) of met de trein; uitstappen station Rheden. In beide gevallen is het nog ca. 10 minuten lopen vanaf de uitstapplaats (tip: neem lopend, vlakbij de bushalte, de Heuvenseweg).

Wildeplanten verkoop

Door planten te stekken en door het oppotten en opkweken van zaailingen hebben we de mogelijkheid om die te verkopen aan liefhebbers die hun tuin willen voorzien van wilde planten. Nabij de ingang van de IVN tuin kunt u deze opgepotte planten vinden.

Zadenverkoop

In de tuin zijn tijdens openingstijden zelf geoogste zaden van veel van onze planten te koop.

De kruidentuinen

Na binnenkomst in de tuin zien we drie kruidentuinen.

In de eerste, de keukenkruidentuin, groeien veel geurende keukenkruiden.

In de tweede zien we allerlei planten die we kunnen gebruiken als geneeskrachtige kruiden. Ter genezing van maag-darm-hoofd-huid- en vele andere klachten. In deze medicinale hoek staan planten die als huismiddel gebruikt werden én worden en andere die dienen als grondstof voor geneesmiddelen.

De derde is beplant met giftige planten. Voorzichtig dus!

Moestuin

Wie geïnteresseerd is in biologische groenteteelt kan zijn hart ophalen in de moestuin.

Put- en verfplanten

Van een oude silo, de ‘put’ genaamd, is een vijver gemaakt. Hierin komen larven van libellen en haften voor. Verder zijn er in de voorzomer volop kikkervisjes en salamanders. Zelfs de ringslang weet de put te vinden. Voorbij de put staan verfplanten, zoals wede, boerenwormkruid, meekrap, ossentong en verfkamille; deze geven prachtige subtiele kleuren aan wol.

De vlindertuin

De vlindertuin is aangelegd op een lekker warm plekje waar veel nectarplanten staan. Ook de waardplanten, waar vlinders hun eitjes op kunnen afzetten, zijn hier te vinden.

Na een grote reorganisatie, enkele jaren geleden, hebben we de kans gekregen deze prachtige tuin aan te leggen. Twee langgerekte borders vol met planten en heesters  die graag door vlinders en bijen bezocht worden. Het zijn borders in de kleuren wit, roze, rood, paars en lila. We laten hier ook zien wat je in jouw eigen tuin voor de vlinders kunt doen. Kom eens op een warme dag kijken!

Cultuurgewassen

Er is een graanakker met oude granen, waar eveneens planten als klaproos, roggelelie, bolderik, spiegelklokje en korenbloem groeien en bloeien. Op een ander perceel groeit behalve boekweit ook nog boerentabak, luzerneklaver, vlas en vezelhennep.

Muurtje

Van oude, uit de tuin afkomstige stenen is een muurtje gecreëerd dat zich ontwikkelde tot een miniatuur kalksteenlandschapje waar huislook, muurpeper, steenanjer en andere rotsplanten gedijen. Muizen vinden hier een geliefd plekje, evenals hagedissen en de mierenleeuw is hier te vinden. De voorkant is omzoomd met diverse soorten tijm.

Stinsentuinen

De stinsentuinen rondom, met heesters en een enkele boom, zijn beplant met grote groepen veelal voorjaarsbloeiende bollen en planten die zich gemakkelijk vermenigvuldigen en ingedeeld worden bij de stinsenplanten. Hier zien we longkruid, sleutelbloemen, ooievaarsbek, knikkend nagelkruid, lenteklokjes, kerstrozen, pastinaak, judaspenning, blauwe druifjes, daslook, holwortel, helmbloem en nog veel meer.

Drachtplanten en insectenhoek

Verschillende drachtplanten zorgen onder andere voor het voedsel van bijen (nectar en stuifmeel). Hier staat ook een druk bewoond insectenhotel. Door de bouw van deze insectentoren werd woon- en broedgelegenheid gegeven aan allerlei insecten. De doorsnede van halmen, bamboestokken en dergelijke bepaalt welk insect waar z'n intrek neemt.

Griend

Op een geschikte plek is een stukje griend aangelegd om te demonstreren hoe wilgentenen voor de mandenmakerij worden geteeld.

Vijver

Voor de bosrand is een vijver waarin zich een biotoop ontwikkeld heeft met oeverplanten zoals gele lis, kalmoes en grote lisdodde. In het water zwemmen onder andere stekelbaarsjes en op het water bewegen schaatsenrijders en schrijvertjes. Achter de vijver is een slangenbroedhoop en naast een gekapte beuk, waarop allerlei zwammen groeien, staat een broedruiter waar vogels in kunnen nestelen. Op warme zomerdagen zien we de ringslangen zwemmen of zonnebaden.