Oldenzaal-Losser e.o.
Kind & Natuur
zaterdag13apr2019

'Lekker honing op een stokje eten in de klas'

Op dinsdag 9 april hebben de klassen 5a en 5b van basisschool de Leemstee bezoek gehad van een imker. Samen met twee mensen van IVN Oldenzaal heeft zij wat vertelt over haar werk als imker.

Deze les volgt op het vullen van de drie insectenhotels in park het Stakenkamp die wij in januari en februari met deze twee groepen 5 gevuld hebben.  En zal nog gevolgd worden door buiten werken met de kinderen om te zorgen voor een grotere biodiversiteit van planten en dieren in de omgeving van de school.

Hieronder een aantal reacties van kinderen op de vraag wat vind je van 'Imker in de klas?'

-Leuk, omdat we heel veel informatie hebben gekregen over bijen en                 bloemen                                                                                                                         -Super leuk, want er waren veel spullen en er was een goede PowerPoint         -Heel lekker, want we mochten honing op een stokje eten                           -Leuk, omdat ik nu heel veel weet over bijen                                                     -We kregen heel veel uitleg en we mochten onze eigen kaars maken

Vol aandacht hebben de kinderen geluisterd naar het verhaal van de imker. Met behulp van mooie dia’s op het digibord vertelt zij over haar werk als imker.  Het wordt de kinderen duidelijk hoe belangrijk insecten, waaronder bijen, zijn voor ons voedsel.  Als bijen de appelbloesem niet bezoeken op zoek naar stuifmeel en nectar en daardoor de bloem bestuiven dan zijn er helemaal  geen appels meer. Hetzelfde geldt voor peren, komkommers, pompoenen, pruimen, druiven en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ook leren ze het verschil tussen een bij, hommel en een wesp.  

De imker geeft tijdens haar verhaal  antwoord op vragen zoals:

  • Hoe komt het dat een wesp meerdere malen kan steken en een bij maar één keer?
  • Hoe wordt honing gemaakt door de imker ?
  • Wat gebeurt er als een bijenvolk gaat zwermen? 
  • Wat hebben insecten waaronder bijen nodig om goed te kunnen leven? 
  • Wat voor soort tuin is het beste voor insecten en welk weiland?

Na het verhaal van de imker gaan de kinderen zelf aan de slag. 

Elke groep doet drie dingen:

  • Ze maken een kaars met bijenwas die ze mee naar huis mogen nemen. En snoepen van de heerlijke honing die de imker meegenomen heeft.
  • Ze maken een drie puzzels over wat ze allemaal gehoord en gezien hebben waarvan de stukjes door elkaar liggen. 
  • Samen met de imker bekijken ze allerlei voorwerpen die zij meegenomen heeft. Zoals een bijenkorf en een bijenkast, de kleding die een imker draagt als zij de kast open maakt en nog veel meer.

Na afloop krijgt de imker een wel verdiend applaus van de kinderen voor haar mooie en leerzame  verhaal.

Komende weken zullen wij aan de voorkant van de school met deze twee klassen een border klaar maken om in te zaaien met  bloemenzaad van wilde planten. En deze border onderhouden wij dan ook met de leerlingen zodat wij zorgen voor stuifmeel en nectar voor de honingbijen, de solitaire bijen en vele andere insecten. Naast de border plaatsen wij , in samenwerking met Impuls, een zevental plantenbakken die wij ook gedeeltelijk zullen inzaaien met dit bloemenzaad.  Het uiterlijk van Breedwijs aan de Helmichstraat ziet er dan voor mens en dier een stuk beter uit.