Cursus Schimmels en paddenstoelen

Paddenstoelen zijn interessant, vertederend, smakelijk, mysterieus, maar ook smerig en soms zelfs giftig. Rondom schimmels en paddenstoelen bestaan veel verhalen. Heksen, duivels, Judas, elfjes en kabouters, allemaal worden ze met paddenstoelen in verband gebracht !

Schimmels zijn heel bijzondere levende wezens. Geen planten, geen dieren, “Vlees noch vis”.  Ze spelen een heel belangrijke rol in de natuur. Een groot aantal vervult de rol als “vuilnisman”. Maar onder de schimmels zijn ook meedogenloze parasieten, terwijl andere soorten hun leven juist leiden in een intens vriendschappelijke samenwerking met wederzijds voordeel.

Van schimmels zelf zien we vaak niet zoveel. Die zitten als draden in de grond, in strooisel of in hout. We moeten het hebben van de paddenstoelen. Dat zijn de vruchtlichamen die zorgen voor de voortplanting. Het meest bekend zijn de “echte” paddenstoelen, met steel en hoed. Veel vruchtlichamen van schimmels zien er echter heel anders uit. Soms zijn ze niet als paddenstoelen herkenbaar, maar als vruchtlichamen van schimmels.

Paddenstoelen vormen een heel vormenrijke groep levende wezens. Ze variëren sterk van grootte (van enkele millimeters tot 40 à 50 centimeter) en ze zijn er in alle kleuren; rood, groen, zwart, bruin, paars, en geel. Meestal ontstaan ze in de herfst, ze worden wel “de bloemen van de herfst” genoemd, maar er zijn ook soorten die je het hele jaar door kunt vinden en weer andere die juist aan het voorjaar gebonden zijn.

In een mini-cursus van 3 lessen en 2 excursies maken we kennis met al deze verschillende, boeiende aspecten van schimmels en paddenstoelen en gaan we ze buiten ontdekken.

Cursus

• De cursus bestaat uit 3 theorielessen en 2 excursies
  • Aantal cursisten: Minimaal 20 en maximaal 25
  • Lesavonden: Woensdag 4 – 11 en 25 oktober 2023 van 20.00-22.00u
  • Excursies
    • Zaterdag 14 oktober Oisterwijkse bossen en vennen (onder voorbehoud) 9.30 tot 12.00 uur
    • Zaterdag 28 oktober De Brand (onder voorbehoud) 9.30 tot 12.30 uur (uitreiking certificaten)
  • Voorkennis: Niet noodzakelijk
  • Materiaal: Drukwerk, 28 kantjes
  • Docent: Rinie Kerstens

• IVN-leden: € 35,00
  • Niet IVN-leden € 45,00* (*Indien u nu lid wordt van het IVN dan kunt u direct tegen ledenprijs deelnemen)

Informatie

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de coördinator van deze cursus Elly Aarts, via e-mail ben.elly@live.nl of bel 013-5220180.

Bent u geïnteresseerd geraakt in deze cursus?

Aanmelden

Voor aanmelden ga naar https://www.ivn.nl/afdeling/oisterwijk-eo/paddenstoelencursus/

Cursus Schimmels en paddenstoelen, rode paddenstoel, excursie, ivn, ivn natuurbeleving, IVN kids, IVN kinderen, IVNOisterwijk, IVN Oisterwijk, IVN excursie
Waar
De Nieuwe Burght
Sportlaan 24
5062 JK Oisterwijk
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: € 35,00 voor IVN-leden en € 45,00 voor niet IVN-leden
  • Maximaal aantal deelnemers: 30
  • Aanmelden verplicht: Ja

Elly Aarts

Coördinator Paddenstoelencursus Oisterwijk e.o.