Mei 2021 Woeste sluipvlieg

Woeste sluipvlieg (Tachina fera)
door: Annie GoverdeSluipvlieg1

Als vlinderteller ben ik gedurende het telseizoen, samen met mijn natuurmaatjes, vaak op de Kampina te vinden. Voor mij is vlinders inventariseren en fotograferen onlosmakelijk met elkaar verbonden. De vlinders niet alleen mooi, maar ook vanuit meerdere standpunten en in verschillende ontwikkelingsstadia fotograferen daar beleef ik veel plezier aan. Daarnaast is het ook leerzaam en handig bij het determineren van insecten die voor mij ‘nieuw’ zijn. Regelmatig gebeurt het dan ook dat ik verrast word met een ‘nevenvangst’. Zo had ik op een dag deze sluipvlieg in de lens. En… het blijkt niet toevallig dat deze vlieg zich in de buurt van vlinders ophoudt.
Sluipvlieg 2

De woeste sluipvlieg is een van de algemeenste soorten uit de familie sluipvliegen (Tachinidae) die in de Benelux voorkomt. De vlieg wordt ca. 9 tot 16 millimeter lang, en is te herkennen aan het geeloranje achterlijf met in het midden een brede, zwarte streep. De achterlijfspunt is lichter en tegen het borststuk is een dunnere zwarte rand aanwezig. Voor het borststuk zit een opvallend, oranjerood en glanzend 'bultje' dat postscutellum heet. De achterzijde van de kop is fijn behaard, de ogen zijn rood van kleur. Het borststuk is grijsbruin en over het hele lichaam zit een niet erg dichte maar wel lange, zwarte en borstelige beharing, een kenmerk van veel sluipvliegen. Aan de wilde beharing heeft deze soort zijn naam te danken.

Sluipvlieg 3

Ontwikkeling
De larve leeft zoals bij alle sluipvliegen van larven van andere insecten. Dit kan bij de sluipvliegen van alles zijn, wantsen, cicaden, rupsen van soorten uit verschillende vlinderfamilies. De vlieg legt de eitjes echter niet, zoals een sluipwesp, ín de rups, maar op de omliggende bladeren. Als de larve uitkomt dringt deze het lichaam van een langslopende rups binnen en eet deze van binnenuit op. Na ongeveer twee weken komt het imago al tevoorschijn. De vliegen zijn te zien van april tot oktober en verzamelen zich langs het water of andere vochtige plaatsen aan het eind van de zomer.

Sluipvlieg4

Tot slot: Sta tijdens je natuurwandeling ook eens stil, en kijk om je heen welke insecten je kunt ontdekken, zo blijft de natuur je steeds opnieuw weer verrassen en boeien!

Bron: Wikipedia