Insect in 't zonnetje

IVN Oisterwijk besteedt regelmatig extra aandacht aan bijzondere insecten.

Insecten zijn de balangrijkste voedselbron op onze aarde.

Wanneer ben je een insect?

1. als je 6 poten hebt
  2. een driedelig lijf hebt
  3. en op de kop voelsprieten

Bijna alle insecten leggen eitjes, behalve enkele soorten die levende jongen baren.

Wat eten insecten?

Van de 12 miljoen soorten insecten in de wereld eet de helft plantaardig materiaal of het sap daarvan. Als huisvliegen uitgegroeid zijn, eten ze helemaal niet meer en sterven ze van de honger. Tenminste, als ze al niet opgegeten zijn door bijvoorbeeld een spin.
Er zijn ook insecten zoals sprinkhanen en lieveheersbeestjes die andere insecten eten. En het bloed van mens en dier wordt bijvoorbeeld weer genuttigd door bedwantsen en vele soorten muggen.

Insecten als voedsel

Veel andere dieren eten ook insecten. Denk aan vogels, spinnen, vleermuizen enz. enz. Maar ook mensen, ongeveer 2 miljoen mensen zelfs, eten dagelijks insecten, zoals sprinkhanen en krekels die rijk zijn aan eiwitten, vitamines en mineralen.
Hopelijk komt er nog een tijd dat we insecten gaan eten in plaats van het vlees van dieren zoals we nu doen. Ik heb eens een documentaire gezien waarbij achter de schors van bomen naar grote larven werd gezocht. Hier werd dan de kop vanaf gebeten en de sappige witte eiwitten eruit geslurpt. Het was geen appetijtelijk gezicht, maar je kon wel zien dat ze het lekker vonden.

Zijn insecten gevaarlijk?

Ik durf wel te stellen dat de mug voor de mens het gevaarlijkste dier op aarde is. Muggen doden meer mensen dan haaien, spinnen en slangen bij elkaar. Miljoenen mensen leggen het loodje, of worden ernstig ziek. De schatting is dat muggen ieder jaar verantwoordelijk zijn voor 2 miljoen doden door dat muggen verantwoordelijk zijn voor in veel landen heersende ziektes zoals malaria, knokkelkoorts, gele koorts en zika.

Willem Corstiaans