Oirschot
Vogels
maandag30mrt2020

Vogels in het voorjaar

Met deze rare winters is het ook voor de vogels heel apart. De temperaturen lopen op en komen boven een ‘kantelpunt’. Bij zo’n 11-12 graden gaat de klok tikken en maken ze zich klaar voor het nieuwe broedseizoen.

Gek is dan wel dat bijvoorbeeld de Bosuil al gaat broeden als we net een nieuwe kalender hebben gehangen. Sneeuw of niet, het maakt niets uit de eileg gaat gewoon beginnen en begin maart zitten de takkelingen (jonge bosuiltjes) in de boom.

Het is dus zaak om ook al vroeg te gaan inventariseren in de avond op roepende uilensoorten. Want de paarvorming gaat dan al echt beginnen en worden nieuwe partners ‘geroepen’. Komt het geluid goed over dan volgt een verkennend ‘gesprek’ en zal de broedplaats geïnspecteerd worden. Bij goedkeuring gaat het vrouwtje de broedplek klaar maken. Bij genoeg voedsel zal ze snel wat eieren leggen en gaan broeden. Stapsgewijs gaan ook de Rans-, Steen-, en Kerkuilen tot broeden over.

VogelwerkgroepOirschot-FvB-OirschotDe oeverzwaluwwand moet een opschoonbeurt krijgen, en de gaten weer opgevuld. Want voor de het weet is de eerste zwaluw al weer gezien. De IJsvogel vliegt daar ook al af en aan.

In de bossen gaan de Grote-, en Zanglijsters hun plekken zoeken en wij noteren de zangposten want daar in de buurt zal hun nest worden gemaakt. Bij latere broedvogelinventarisaties zal dat nog wel beter blijken bij het zoeken naar voedsel.

De 1e Blauwborst dient zich al aan in het veld en zo komen alle zomergasten weer uit verre landen naar hun welbekende plekje in Oirschot, om daar te gaan broeden. Gelukkig valt er nog een winterse tijd in en zal alles even op een lager pitje gaan. Of blijven de vrouwtjes simpelweg nog even in warme streken op een tussenstation wachten op de goede zuidelijke windvlaag.

Dan, als de groene blaadjes alles weer verstoppen dan gaan de vogelaars wekelijks kijken wat er zich laat zien. Tenminste dat hopen we toch na de Corona-periode. Om dan in de zomer weer voldoende nageslacht te hebben rondvliegen om de vogelsoort in stand te houden.

Al snel in de zomer vertrekken de eersten al weer naar warme oorden, hoe gek kan het gaan.

Rinus 29-03-2020

P.s. Foto van de vogelwerkgroep is gemaakt door Frans vd Biggelaar nog net voordat de corona zijn intrede deed.