Oirschot
Natuur in de Buurt
dinsdag22jun2021

Meer dan 2000 verschillende soorten planten en dieren in 2021 op het grondgebied van de gemeente Oirschot

Op 1 juli bestaat IVN-Oirschot 40 jaar. Hoewel door corona veel jubileumactiviteiten uitgesteld moesten worden, kon er heel goed gestart worden met ons 3000-soorten project. In 2021 willen we proberen om 3000 verschillende soorten planten en dieren op foto vast te leggen, binnen de gemeentegrenzen van Oirschot, en in te voeren op waarneming.nl.

Iedereen kan daaraan meedoen, individueel, met het gezin of met een groep op pad de natuur in. Wanneer je ogen en oren de kost geeft kom je vele prachtige planten tegen, kun je erg veel mooie insecten zien en wist je dat er al 169 vogelsoorten zijn waargenomen dit jaar, waaronder b.v. onlangs een Ransuil in de Stapakker!

Door foto’s te maken van planten en dieren krijg je een beter beeld van wat er zoal leeft in onze eigen omgeving en leer je de prachtige natuurgebieden van Oirschot kennen, ook met hun grote onderlinge verschillen. Vergelijk maar eens de Logtse velden met de Oirschotse heide, Baest met Landschotse heide en zo voort met vele andere gebieden. Wat te denken van de Mortelen!

Op 18 juni doorbraken we de grens van de 2000 waargenomen soorten in Oirschot in 2021. Nog een half jaar te gaan voor de resterende 1000 soorten. Dat zal niet meevallen want alle gemakkelijke en veel voorkomende soorten zijn al waargenomen!

Ondanks dat het erg slecht gaat met onze biodiversiteit is er nog wel wat overgebleven. Helaas gaat het erg slecht met vele gevoelige soorten: er zijn nog oudere mensen die het korhoen nog veelvuldig zagen, ook hier in Oirschot. En het gentiaanblauwtje: verdwenen van de Oirschotse heide. Met name de politiek is aan zet om met goede maatregelen te komen.

Zijn 3000 soorten haalbaar voor Oirschot? Ik begin steeds meer te geloven dat we dat kunnen halen met name wanneer we komende maanden nog vele mooie insecten op foto weten te zetten. Iedereen kan meedoen!

En de paddenstoelentijd moet nog komen: ook goed voor vele soorten.

Een volgende mijlpaal is het aantal van 2194 soorten; zoveel zijn er in geheel 2020 waargenomen. Voor half juli moet dat kunnen.

Adrie Vermeeren