Oirschot
Natuur in de Buurt
zondag26apr2020

Foto’s maken en toesturen in coronatijd door Adrie

Maar liefst 67 foto’s kreeg ik toegestuurd afgelopen weken van acht verschillende personen.

Roomvleklieveheersbeestje-WvK-OirschotWilma van Kaathoven stuurde daarvan maar liefst 50 foto’s, vaak insecten met behoorlijk ingewikkelde namen. Wat te denken van de spinnendoder, een wespensoort waarvan ik alleen de geslachtsnaam, de familie waartoe deze behoort, kon achterhalen. Blijken er in Nederland maar liefst 65 soorten te zijn waargenomen!Kamsalamander-WvK-Oirschot Wilma bezocht dan ook een aantal natuurgebieden. De foto van de kamsalamander sprak mij ook wel aan.

Joke Pijnenburg stuurde een foto van de Oranjetip die toen net uit hun poppen aan het komen waren. Nu zie je deze volop.

Vuurboktor-LA-OirschotLia Adriaans stuurde naast andere foto’s van insecten mooie foto’s van Vuurboktor en Roodsprietwespbij.Roodsprietwespbij-LA-Oirschot

Anneke Hubert zag de altijd mooie Dagpauwoog terwijl dhr. Visser de enige was met een zoogdier op de foto, een mooie opname van een Ree aan de Oude grintweg in Oirschot.

Een prachtige foto gemaakt in Italië in 2013 van een geraamte van een Gekko werd toegestuurd door Margriet Leenders. Kaal gevreten door mieren.

Helmkruidvlinder, rups-RH-OirschotRosita Hovius stuurde een mooie foto van Helmkruid met daarop de rupsen van de Helmkruidvlinder. Deze rupsen eten alleen Helmkruid en noemen we daarom monofaag. Zijn dus helemaal afhankelijk van die waardplant. Andere rupsensoorten eten van meerdere planten en sommigen zijn helemaal niet kieskeurig en kunnen hun voedsel van vele planten verkrijgen. Mooi van deze foto is dat de plant helmkruid er ook op staat want anders zou je deze rups gemakkelijk kunnen aanzien voor een rups van de kuifvlinder die er sprekend op lijkt maar een andere waardplant heeft.

Overigens stuurde Rosita ook een foto van een libel, de viervlek. Afgelopen week zag ik daarvan twee exemplaren die juist uitgekropen waren en dus de overgang van larvestadium naar imago, de libel, maakten. Het mooie van dat moment is dat de vleugels dan een tijdje moeten uitharden en ze kunnen dan nog niet wegvliegen maar hangen dan een tijdje aan een stengel van riet of bies.je hebt dan alle gelegenheid om deze goed op foto te zetten. Inderdaad ze vliegen weer de libellen en juffers.

Ree-HVDhr. Visser stuurde een mooie foto van een ree, gemaakt aan de Oude grintweg, de weg van Oirschot naar Boxtel, het enige zoogdier dat op foto werd ingezonden. Overigens werden er helemaal geen foto’s van vogels ingezonden. De ooievaars bij ’t Stokske in Moergestel zijn toch prominent aanwezig, op de hei laat de boompieper zich overal horen evenals de zwartkop die in de omgeving van de Logtse baan uitdrukkelijk aanwezig is.

Wilgenlangsprietmot-HvS-OirschotLast but not least: Henk van Straten, kenner bij uitstek van de Oirschotse hei, stuurde een prachtige foto van de Wilgenlangsprietmot en zoals de naam al aanduidt: voedsel zoekend op de bloeiende wilg.Grote vos-HvS-Oirschot Daarnaast wist hij met grote moeite, al tijgerend en sluipend over de grond, een foto te maken van de Grote vos.

Het door een grotere groep mensen verzamelen van gegevens over planten en dieren b.v. uit een bepaalde omgeving zou je een vorm van citizens science kunnen noemen, een manier om biodiversiteit te bestuderen zoals dat ook gebeurt door gegevens door te sturen naar waarneming.nl`

Foto’s maken van kleine beestjes zoals b.v. insecten, van vogels en planten helpt mij enorm om de soorten beter te leren kennen. Pure natuureducatie.

Graag ontvang ik vanaf nu tot 20 mei opnieuw foto’s van planten, zoogdieren, vogels, mossen en korstmossen, insecten en alles wat er verder leeft! Mailadres: a3vermeeren@kpnplanet.nl. Wie stuurt de mooiste foto’s die in een verslagje ook getoond worden.

Vriendelijke groet,