Oirschot
Natuur
donderdag02jul2020

Foto's maken en doorsturen in coronatijd door Adrie, deel 3

Van 24 mei tot en met 30 juni liep de derde periode om foto’s in te sturen: maar liefst 267 inzendingen kreeg ik binnen. Ter vergelijking: in periode 1 en 2 respectievelijk 67 en 120.

Een grote hoeveelheid dus, onder andere veroorzaakt door de meer dan 150 foto’s van Wilma van Kaathoven en de flinke bijdrage van Martijn van der Schoot die ruim 40 inzendingen had.

Opnieuw heel veel en bijzondere insecten, een aantal vogels, een paar zoogdieren maar ook wat bijzondere planten en paddenstoelen.

Gezien het aantal van 267 foto’s vind ik het aantal verschillende soorten bijzonder hoog:  254 soorten en dus maar heel weinig soorten die meerdere keren werden ingezonden; slecht 13 dus.

Gegordelde gordijnzwam-RH-OirschotDe eerste foto kwam van Hein Visser: edelherten bij natuurpoort Best.

Rosetta Hovius stuurde een aantal mooie paddenstoelen in maar het koppeltje bonte vliegenvangers mag er ook zijn.

Op vlindergebied is Henk van Straten een expert. Bruine eikenpage-HvS-OirschotDeze ronde de grote weerschijnvlinder en de bruine eikenpage, maar ook bij de nachtvlinders de zeldzame teunisbloempijlstaart, de mooie vliervlinder, de braamvlinder en de vuursteenvlinder. Allemaal juweeltjes die je niet zomaar te zien krijgt.

Boomklever-WvK-OirschotWilma van Kaathoven stuurde erg veel insectenfoto’s toe, maar boomklever, graspieper, grasmus en grote bonte specht staan ook goed op beeld.

De enige bijdrage van Frans van de Biggelaar: de muurrouwzwever uiteraard op foto gezet bij zijn huismuur. Dit is een wolzwever die zijn eitjes als soort koekoek legt in nesten van bijen en wespen, vaak ook in bijenhotels.

Italiaans raaigras-LA-OirschotBij Lia Adriaans zijn het altijd kwaliteitsfoto’s: Italiaans raaigras met het zaad nog prachtig hangend aan de aren. De enige grassoort die er werd ingezonden. Daarnaast de hoornaarvlinder waarbij de mossen op de achtergrond ook erg mooi zijn.

Gouden sprinkhaan-MvdS-OirschotDe bijdrage van Martijn van der Schoot was een aangename verrassing. Ruim 40 foto’s, gedeeltelijk gemaakt bij een wandeling van de insectenwerkgroep. Mooie wantsen, vliegensoorten en sprinkhanen.

Klein warkruid-DvdL-OirschotWeinig planten en bloemen, maar Diny van de Laar had daar wel oog voor: teer guichelheil en klein warkruid zette zij op foto bij Banisveld.

In drie perioden respectievelijk 67, 120 en 267 foto’s. Na de zomervakantie volgt een verslag dat dieper ingaat op de verschillende soortgroepen en ook de indeling in groepen van insecten die we kunnen onderscheiden. Al bij al een leuk diversiteitsproject.

Een flinke selectie van de foto's vind je hier.