Oirschot
Natuur in de Buurt
maandag18mei2020

Fietstocht naar Banisveld door Leo en Diny

Zonnedauw-LDvdL-OirschotZondag  17 mei fietsten we naar Banisveld om op het veld en langs de Heiloop naar vlinders en andere insecten te speuren. De koekoek verwelkomde ons al van ver. Als eerste zagen we een sint Jansvlinder en een oranje zandoogje. En we ontdekten mooi zonnedauw. Snuitkever-LDvdL-OirschotDe hagedisjes schoten voor onze voeten weg. Op de elzen zaten veel elzenhaantjes en enkele groene snuitkevers. We weten niet of het bladsnuitkevers of struiksnuitkevers zijn.

Beekrombout-LDvdL-OirschotBij de Heiloop zagen we de beekrombout en het vrouwtje van de platbuik. Gelukkig konden we ook nog verschillende landkaartjes fotograferen. Ook zagen we diverse pyjama -wantsen en opvallend veel rozenkevertjes. Op de terugweg zagen we mannetjes en vrouwtjes icarusblauwtjes. Icarusblauwtje-LDvdL-oirschotEn op het pad liep een hele snelle kleine poppenrover (zie boven). Fotograferen viel niet mee, want hij kroop gauw in Leo’s mouw. We hebben de kever weer vrij gelaten, zodat hij de processierupsen en de rupsen van de buxusmot kan opruimen. Als er veel van die rupsen zijn, dan zijn er ook veel poppenrovers,  gelukkig.

In de Heiloop en een zijarm hiervan genoten we van de waterviolier.

Leo en Diny.