Oirschot
Natuur in de Buurt
vrijdag21jan2022

3000-soortenproject: stand van zaken

Hoewel er nog steeds waarnemingen uit 2021 ingevoerd kunnen worden is de eindstand globaal bekend. Door 878 personen werden 3327 soorten planten en dieren ingevoerd binnen de gemeente Oirschot in 2021. Maar liefst ruim 1100 soorten meer en ook belangrijk: 270 personen meer die waarnemingen invoerden in vergelijking met 2020.Huismus-AV-Oirschot

In de gemeentecompetitie bioblitzes, waaraan alle 351 huidige gemeentes in Nederland automatisch meedoen, eindigde de gemeente Oirschot op de 30ste plaats. In Bergen, Noord-Holland, werd met 6021 soorten het hoogste aantal waargenomen over 2021.

Verder wordt op waarneming.nl ook bijgehouden hoeveel soorten er sinds 2010 t/m 2025 zijn waargenomen per gemeente. Voor Oirschot staat de teller op dit moment op 4986, een toename van maar liefst een kleine 900 nieuwe soorten. De doelstellingen voor dit project zijn hiermee ruimschoots gehaald.

Ook in 2022 gaan we door met invoeren van waarnemingen. Hopelijk zijn alle Corona-maatregelen snel achter de rug. Toch zijn wandelen, fietsen en fotograferen in de natuur prima mogelijkheden in die situatie van januari 2022.

Het zou mooi zijn indien we het totaal aantal waargenomen soorten voor de gemeente Oirschot van 4986 zouden kunnen opkrikken naar 5250 einde 2022.  Henk van Straaten, natuurkenner pur sang van Oirschot en omgeving, heeft een geweldige digitale verzameling van paddenstoelenfoto’s. Daarbij zitten zeker een paar honderd soorten die nog nooit zijn ingevoerd op waarneming. Komend jaar hoop ik een aantal van die soorten bij de wekelijkse wandelingen van de paddenstoelenwerkgroep op foto te zetten en in te voeren.

Zwartvlekwinteruil-AV-OirschotBij de soortgroepen vogels, zoogdieren, dagvlinders, libellen en amfibieën is het uiterst moeilijk om nog nieuwe soorten te vinden en dat geldt ook op het gebied van bomen en wilde planten.

Wel zijn er mogelijkheden om nieuwe insecten- en spinnensoorten te vinden; met name de insectengroep lijkt een onuitputtelijk aantal soorten te bevatten.

Mogen we hopen dat er een kleine positieve stap gemaakt gaat worden om de voortschrijdende afbraak van natuur en milieu een halt toe te roepen en de klimaatverandering zoveel mogelijk te beperken. Biodiversiteit behoort op een zo hoog mogelijk peil te blijven staan.

Adrie Vermeeren