Insectenwerkgroep op pad

We waren maar liefst met 8 personenHagedis, levendbarend-LA en het was prachtig weer. Banisveld en omgeving was ons doel. Behalve insecten zagen we erg vaak de levendbarende hagedis. Martijn meldde dat er in Nederland nog drie andere soorten hagedissen voorkomen: muurhagedis, hazelworm en zandhagedis. Daarnaast mooie bloemen zoals het duizend guldenkruiden de wilde bertram en gezien de tijd van het jaar ook nogal wat paddenstoelen: ruitjesbovist, gele ringboleet, krulzoom, knotsvoettrechterzwam, plooirokje, de groene en de gele berkenrussula.

Moerassprinkhaan-LAWat insecten betreft zagen we opvallend veel soorten sprinkhanen die vaak pas rond de herfst volgroeid zijn. Lia stuurde een mooie foto van de moerassprinkhaan en ook andere namen zoals doornsprinkhaantje en sikkelsprinkhaan werden onder andere genoemd.

De bloedrode heidelibel liet zich ook volop zien.

De vlinders vermeld ik in de volgorde zoals we de eerste vlindersoort zagen:

Kleine parelmoervlinder-AVIcarusblauwtje, hooibeestje, kleine vuurvlinder, luzernevlinder, klein koolwitje en klein geaderd witje, kleine parelmoervlinder opvallend vaak, bont zandoogje,  en de gamma-uil, een dag-actieve nachtvlinder.

Dit is zeker geen volledige opsomming, met acht personen en fotograferende groepsleden loopt de groep soms ver uit elkaar.

Een mooie wandeling!