Werkgroep BijenVlinders

Waarom deze werkgroep BijenVlinder ?

Vlinders

Het klimaat in Nederland verandert. Het wordt warmer. Je zou verwachten dat het dan beter gaat met de vlinderstand. Voor enkele soorten is dat ook zo, maar voor velen niet. Dat komt omdat de vlinders die van warmte houden als eitje of als rups de winter doorbrengen. Deze vlinders hebben de warmte nodig om zich te kunnen ontwikkelen tot vlinder. Maar op de plaatsen waar de rupsen van deze vlinders leven, koelt het juist af. En de vele meststoffen in de bodem draagt bij aan de afkoeling. Daardoor zijn er voor deze vlinders minder plekjes te vinden die warm genoeg zijn om de hele levenscyclus te voltooien.* Goed beheer kan veel vlinders helpen. (*Bron: Vlinderstichting)

Meer informatie over vlinders in Brabant en de Vlindertelgroep 2012

De Bij

De bij is een belangrijk diertje. Het beestje bezoekt bloemen en zorgt daardoor voor het bestuiven van de plant. Door de bestuiving komen er vruchten aan de plant. Denk aan groente zoals koolsoorten, ui en paprika of fruit zoals aardbei, appels en bessen.

De bij komt voor in gezonde natuurlijke landschappen. Als de natuur uit balans is of als er zware metalen in de grond zitten of gif, dan verdwijnt de bij. De bij geeft dus goed aan wat de situatie is van een landschap!

Het gaat slecht met de bij. Dat heeft een aantal oorzaken: het gebruik van (landbouw)gif, parasieten die de bij verzwakt en een landschap waar steeds minder bloemen bloeien. Het stuifmeel en het nectar in de bloem heeft de bij nodig als voedsel voor zichzelf en voor de nakomelingen.

Het verdwijnen van de bloemenpracht heeft meerdere oorzaken. Zo zijn er gemeenten die bezuinigen op onderhoud of onvoldoende kennis hebben om het landschap te versterken. Maar ook de trend om tuinen 'onderhoudsvrij' te maken en tuinen te betegelen zorgt voor verlies van voedsel, nestgelegenheid en voortplantingsmogelijkheden.

Daar wil de werkgroep BijenVlinder iets aan doen en daarom is deze werkgroep gestart.

En wat goed is voor de bij is ook goed voor andere diertjes zoals vlinders en kevers. En bij de keuze van de planten wordt rekening gehouden met kwetsbare soorten die ook steeds minder voorkomen. En leuk is dat de vruchten aan de planten ook meteen een goede voedselbron voor vogels is. En al die planten geven beschutting en misschien kan er wel gebroed worden!

Zo bereikt de werkgroep méér dan alleen de bijen en profiteert heel de natuur ervan. En kunnen wij, inwoners van Nuenen ook genieten van mooie, fleurige bloemen! Nét zoals de inwoners van - bijvoorbeeld - Eindhoven, Geldrop en Deurne, die weelderig bloeiende bermen hebben.

Want we willen niet dat de bij gaat uitsterven. Er zijn delen in de wereld waar dat al heeft plaatsgevonden. Zoals in delen van China, waar kinderen handmatig fruitbomen moeten bestuiven omdat daar de bij is uitgestorven... dat willen we hier niet! (*Diverse bronnen)

Nee, niks daarvan: we gaan Nuenen in de bloemetjes zetten!

Wil je weten waar er in Nuenen al vlinderbermen zijn?

We zijn in juli 2016 gestart. Op deze plekken is of worden bloemrijke velden gerealiseerd:

1. Bocht Brabantring bij de kruising met Schietbergen

2. Op de hoek bij Eikenlaan en Jacob Catslaan

3 Dungensekant Gerwen ter hoogte van de huisnummers 8 en 10

4. Hoek Putterlaan-Mezenlaan

5. Heikampen tegenover de nrs 150-152

6. Vallestap tegenover de fysiotherapiepraktijk

7. Links van Oudenstein 16, langs het struikgewas

8. Aan het einde van de Vogelsgaarde, naast de school

9. Van Lieshoutgaarde, richting Anna Walravenstraat

10. Halverwege Tweevennekesweg bij ‘Paardadvies’: 3 veldjes, aan de rand en twee halverwege.

11. Eikenlaan, hoek Maaskantpad

12. Bij de school De Rietpluim aan de Ouwlandsedijk op drie plaatsen

13. Lindenhof 11 - straatzijde

Wat groeit er allemaal ?

Er is al gezaaid en geplant. Er moet nog vanalles uitkomen. Wat we er willen laten bloeien zijn:

Meehelpen? Dat kan!

Heb je zaden of planten waar vlinders en bijen of rupsen op komen ? Laat het ons weten, dan kunnen wij deze een geschikte plaats geven. Ja kan mailen naar BijenVlinder@gmail.com.

We kunnen altijd vrijwilligers gebruiken. Dat kan op verschillende manieren worden ingevuld, afhankelijk van je interesse, kennis en tijd. Zo kunnen we zaaiers gebruiken. Misschien is er wel een stukje bij u in de buurt dat daarvoor geschikt is! Stuur een mail naar BijenVlinder@gmail.com

Op dit moment zijn we daarnaast specifiek op zoek naar versterking bij het veld Eikenlaan-hoek Jacob Catslaan, voor in de Tomakker en in de wijk Eeneind. Stuur een mail naar BijenVlinder@gmail.com

En gewoon in uw eigen tuin kunt u een belangrijke bijdrage leveren: vervang eens wat tegels voor vrolijke bloemen waar bijen voedsel uit kunnen halen.

En plaats een bijenhotel zodat er ook nestgelegenheid is.

Of volg en like ons op Facebook

Pers

Begin juli stond deze ingezonden brief in Rond de Linde:Nuenen-bijenvl-RdLjuli2017

Op 28 oktober 2016 kwam op de voorpagina van de Nuenense Krant een artikel over onze werkgroep!

Links