Vogel van de maand

VOGEL VAN DE MAAND: Januari

Roodborst (Erithacus rubecula)

Vaak wordt gedacht dat het hele jaar dezelfde Roodborst in de tuin aanwezig is. Maar dat is niet zo; in de winter trekken onze Roodborsten naar Frankrijk en Spanje en krijgen wij de Roodborsten uit Scandinavië in de tuin.

Roodborsten verdedigen hun territorium buitengewoon fel. Zowel mannetjes als vrouwtjes, er is geen onderscheid te zien, vechten om hun tuin te verdedigen tegen indringers. Ze tonen daarbij hun rode buikveren om de ander te imponeren. Je hebt daardoor altijd maar één Roodborst tegelijk in je tuin. De jongen zijn als ze het nest verlaten nog niet rood, en dat is maar goed ook. Zij zouden anders door hun eigen ouders aangevallen worden.

Je herkent de Roodborst makkelijk aan zijn rode borst en gezicht. Verder is de buik wit en de rug lichtbruin. Ze zijn opvallend gedrongen en lijken bijna geen nek te hebben.

Het zijn nieuwsgierige en niet erg schuwe vogeltjes. Als je in het voorjaar in de tuin werkt, kan een Roodborst vlak naast je komen zitten om te kijken wat je aan het doen bent. Ze profiteren dan van jouw wroeten in de aarde en eten naast jou de kleine insecten op uit de omgewoelde grond.

Voor beginnende vogelaars is de zang vaak moeilijk te onderscheiden van Winterkoning en Heggenmus. De zang van de Roodborst is vlug en een beetje onsamenhangend. Het lijkt een beetje te “kraken”. De roodborst zingt veel, overdag maar ook ’s nachts in het licht van een lantaarnpaal.

Het nest maakt de Roodborst op onopvallende plekken. Vaak laag in een holte in een muur of in een klimplant. Kieskeurig zijn ze niet echt. Zelfs op de grond of in een fietstas kan gebroed worden. Het nest wordt gemaakt van grassen en bladeren.

Aan de dunne snavel kun je zien dat de Roodborst met name insecten eet. Ook zaden en bessen worden graag gegeten.

De Roodborst is een zeer algemene tuinvogel. Jaarlijks zijn er ongeveer 400.000 broedparen. Ze zijn door heel Europa aanwezig, behalve daar waar het koud en onbeschut is, zoals in hooggebergte.

In de winter heb je snel een Roodborst in je tuin als je regelmatig een beetje voedsel strooit.

Extra informatie

Verspreiding: Hele jaar aanwezig.

Habitat: Bossen, tuinen en kleinschalige landschappen

Grootte: 12,5 tot 14  cm

Geluid: Waterig en vlug, onsamenhangend, tussen zang steeds korte pauzes van 3-4 seconden

Aantal waarnemingen in en rond Nuenen sinds 2005: 759

Waar te zien?: Tuinen, parken en bossen.

Trefkans: Zeer groot