Ledendag 2017

IVN ledendag 2017, 30 september

Dat gaat naar Den Bosch toe, of het nu regent of niet.

Klokslag 9.00 uur vertrokken de auto’s richting Transferium in den Bosch. Vanaf hier met de bus in een paar minuten naar het centrum, de Parade.

Na de koffie met Bossche bol en een kort overleg tussen gids en organisatie gaat het gezelschap toch direct naar het Bossche Broek. Een nat en kaal gebied dat op dit moment flink op de schop gaat.

Toch is er veel te beleven, mits je het ontdekt. En voor dat laatste was de lokale gids een goede raadsheer.

De route voerde het groepje over een stalen rooster pad dwars door een deel van het Broek. Natuurlijk was dit niet de tijd voor veel bloeiende planten en bovendien was de dag nat en grijs.  Ondanks dat werd het een interessante wandeling met de echte koekoeksbloem, bies, zegge, riet, gele plomp, veel water, waterhoentjes, meerkoetjes en nog meer echte koetjes,  modder,

en ……………. een roofvogel op een paaltje. Een buizerd werd er gezegd.. maar, door het gekwek vloog de vogel op en werd de witte stuit duidelijk zichtbaar. Dit was echt iets anders.

Thuisgekomen het vogelboek erbij gehaald en dan kom je uit bij de Blauwe Kiekendief, beide vogels hebben een witte stuit of, het vrouwtje van de Grauwe Kiekendief. Echter  ik heb geen witte kop gezien, dus.. een buizerd die geen buizerd was.

Al met al de moeite waard om nog even te vermelden.

We leerden over Frederik Hendrik en het beleg van Den Bosch, rondelen en bastions, kanonnen, verdedigingsmuren en stadspoorten en een rooster dat de boeven ’s-nachts buiten de stad hield.

We hadden de koffie en kroket wel verdiend.

Na een stevige lunch op weg naar de bouwloods, nu museum, van de Sint Jan.

Weer een bekwame gids, vertellend over het ontstaan, de restauraties, de vele beelden en bijpassende verhalen, met als afsluiting een rondgang door de kathedraal, basiliek zelf.

Onder het moderne raam , Het Laatste Oordeel (Marc Mulders, 2007, in de westelijke toren gevel

namen wij afscheid van deze gids en van den Bosch.

Terug naar de Parade en met de bus naar het Transferium bij het Provinciehuis.

Met dank aan Sonja voor de organisatie, niet alleen deze keer, ook voor al die andere keren.

Jammer dat je stopt.