Excursie vogelwerkgroep 9 december 2017 De Beerzen, Spoordonk

Op zaterdag 9 december is een klein groepje fanatieke vogelaars van de Vogelwerkgroep gaan wandelen in het prachtige gebied De Beerzen bij Spoordonk. De weersverwachtingen waren de avond voor de wandeling slecht, met voorspellingen van sneeuw en ijzel, waardoor de opkomst matig was. Maar kregen de thuisblijvers gelijk?

De vier vogelaars begonnen hun wandeling bij het eerste licht van de dag en zagen meteen bij het begin Smienten op de vennen. Het tempo van de wandeling lag weer laag, er was teveel om van te genieten. Staartmeesjes gaven een mooie voorstelling in de toppen van de bomen en de Goudvink liet zijn ijle roepje regelmatig horen. Het lukte nog niet om tussen de takken er een te ontdekken.

Wat verderop vloog een leuke groep Sijsjes over. En even later konden we recht boven ons genieten van een zacht roffelende Middelste Bonte Specht.

De weergoden waren ons goedgezind, het wolkendek brak zelfs op diverse plaatsen een beetje open. Tegen de blauwe lucht zagen we een Goudhaan heen en weer springen van tak naar tak. Ook konden we even een glimp opvangen van de Kuifmees.

Jammer genoeg begon het daarna een beetje te druppelen. Net op dat moment ontdekten we in een kleine berkenboom een Matkop tussen diverse andere kleine vogeltjes. Ons geluk kon helemaal niet op toen we een bocht omgingen en vlak voor ons twee mannetjes en een vrouwtje Goudvink in een boomtop kwamen zitten.Nuenen-vogel-goudvink

Nee, de thuisblijvers kregen geen gelijk, al begon het inderdaad nat te sneeuwen op de terugweg naar de auto. Onze dag kon met een aantal mooie waarnemingen allang niet meer stuk.

Belangrijkste waarnemingen:

• Kuifmees
  • Matkop
  • Goudhaan