Norg
Insecten
dinsdag14mrt2017

Herinrichting Vlindertuin Norg

Herinrichting vlindertuin IVN Norg, waarin educatie hoog in het vaandel staat.

De vlindertuin, 13 jaar oud, is toe aan een renovatie naar deze tijd en vervanging van de vijver is een noodzakelijk kwaad. De vijverfolie, ook 13 jaar oud, is dit jaar al 3 maal geplakt zonder resultaat en dus aan vervanging toe.

Het is noodzakelijk om een vijver in een vlindertuin te hebben. De met zorg samengestelde vegatie biedt voedsel en bescherming voor de rupsen en poppen voor de aanwezige vlindersoorten. Libelle larven worden groot onderwater en overwinteren daar ook. Als het mooi, warm weer wordt, komen ze naar boven en ontpoppen zich aan de stengels van de waterplanten. Dit is een geweldig gezicht om daar bij te zijn.

Het aantal bezoekers van de vlindertuin zal liggen rond de 2500 tot 3000 per jaar. Het is een trekpleister voor toeristen en een aanwinst voor de omgeving. De vlindertuin wordt verder gebruikt voor; educatie (scholen), inventarisatie door de jeugdgroep van 12 t/m 18 jaar, beleving van de natuur, natuurfotografie en uiteraard door onze Scharrelkids.

De vlindertuin wordt volledig door vrijwilligers onderhouden, iedere vrijdag om 13.00 kunnen we ze daar vinden.

De Jeugdgroep, in de leeftijd van 12 tot 18 jaar, helpen de leiding van Scharrelkids bij hun activiteiten. Maar krijgen ook een eigen programma in de vlindertuin, ze gaan monitoren en inventariseren. Wat leeft er in de vlindertuin en uit welke larf komt welke vlinder en welke vlinders leven er en wat heeft de vlinder nodig om daar te leven, welke planten. Deze monitoring en inventarisatie wordt op officiële formulieren genoteerd. Na de monitoring en inventarisatie worden de gegevens bij elkaar gevoegd en in een PowerPoint presentatie - door hun zelf gemaakt - aan de diverse instanties aangeboden, de Vlinderstichting is zeer enthousiast en heeft ons alle mogelijke educatie middelen aangeboden.

De Jeugdgroep gaan om de week – vanaf eind februari – de vlindertuin in, eventueel vaker of minder, dit hangt af van de tijd wanneer welke vlinder zich laat zien.

We hebben twee professionals bereid gevonden voor ondersteuning en expertise van de gemonitorde insecten en vlinders waar de leiding vragen over heeft.

Wij zoeken dringend vrijwilligers! U kunt zich opgeven bij de coördinator Vlindertuin via deze link.

Kik hier om naar de Vlindertuin Norg te gaan.