Noord-Midden Achterhoek
Natuur in de Buurt
woensdag03nov2021

Winnende foto's Jubileum Fotowedstrijd

Ter ere van het 40-jarige jubileum van IVN NMA was een fotowedstrijd georganiseerd. De winaars in de vier categorieën flora, fauna, mens en natuur, en overige natuur, werden op de feestelijke afsluitingsavond op 26 oktober bekend gemaakt.

De jury van de fotowedstrijd, bestaande uit ecoloog en natuurfotograaf Michiel Schaap, onze NMA-huisfotograaf Joke Stomps en bestuurslid Rebecca Planteijdt kozen uit 50 inzendingen de vier mooiste.
De winnaars kregen hun foto mooi ingelijst cadeau. Die foto’s komen ook in het programmaboekje te staan.
De winnaars waren Annemieke Keijzer (overige natuur), Han ten Brinke (flora), Ans Ottema (fauna) en Kees van Capelleveen (mens en natuur).

Hieronder hun foto's. Mogelijk plaatsen we ook nog foto's van de overige inzenders op de site.

Winnares Ans Ottema vertelt over haar foto van een bloem van een ossentong met bij:

'Bij de jubileumavond van de IVN werd ik verrast door de aandacht en waardering voor mijn foto. Hartelijk bedankt daarvoor. De foto werd gemaakt in de natuurtuin de Weerkamp aan de weg Borculo-Groenlo. Het is een particuliere grote tuin waar je als fotografe graag gaat kijken. De variatie in planten, dieren, vogels, insekten, kikkers, struiken en bomen maakt het voor mij een interessante plek.

De ossentong op de foto, met de mooie blauwe, vrij kleine bloemen, is een harige plant met vrij grote bladeren. De bloemen kan je eten. De zaden dragen een aanhangsel met iets lekkers waar mieren graag van eten. Als de zaden zijn afgevallen en op de bodem liggen kunnen mieren die meenemen naar hun nest. Ze verliezen ook zaden onderweg naar het nest. Zo kan de plant op een andere plek gaan groeien.

‘Myrmycochorie’ heet dit verschijnsel.

Bij het maken van fotos word ik al verrast door wat ik zie en meemaak. Het is voorpret en thuis geniet ik opnieuw van mijn natuuropnames. Napret. '