Bloemen en planten

Madeliefje nationale bloem

Noord Groningen 5 juni 2023

Het madeliefje is zondag 4 juni 2023 bij de Nationale Bloem Verkiezing van radioprogramma Vroege Vogels uitgeroepen tot nationale bloem. Het is voor het eerst dat Nederland een nationale bloem heeft; buurlanden hadden al bloemen die kenmerkend zijn voor het land.

In totaal stemden 53.000 mensen op hun favoriete bloem. De afgelopen weken streden ook de paardenbloem, de wilde kievitsbloem, het fluitenkruid en de pinksterbloem om de titel van nationale bloem. Maar het madeliefje werd uiteindelijk met “een ruime meerderheid gekozen”, aldus het radioprogramma.

Vroege Vogels-presentator Menno Bentveld vindt het geweldig dat tienduizenden mensen hun stem hebben uitgebracht. “Aandacht voor de schoonheid en het belang van wilde bloemen is ook aandacht voor de kwetsbaarheid van wilde flora en hun rol binnen de biodiversiteit en het voortbestaan van insecten- en vogelsoorten”, zegt Bentveld.

Vroege Vogels organiseerde de verkiezing omdat het Nederland ontbrak aan een nationale bloem, in tegenstelling tot andere landen. Zo hebben de Belgen de klaproos, de Duitsers de korenbloem, de Oostenrijkers de edelweiss en de Finnen het lelietje-van-dalen.

Sinds 2015 had Nederland al wel een nationale vogel, namelijk de grutto.