Blog mei/juni 2018

De laatste grote opdracht van de opleiding was de educatieve opdracht. Samen met 3 medecursisten; Roel Pepping, Nelleke Jintes en Mandy Pappot heb ik er voor gekozen om een insectenleskist voor een basisschool te ontwikkelen.

Omdat het zo slecht gaat met de insecten (afname van 70 %) leek het ons zinvol om over dat onderwerp aan de slag te gaan. In die kist komen dan afgestemd op de leeftijd, ontwikkeling en beleving van het kind verschillende opdrachten en activiteiten. Het leek ons leuk als we die opdrachten en activiteiten afstemmen op de seizoenen. Op een leuke een leerzame manier wilden we de basisschoolkinderen bewust maken van het belang van insecten in ons ecosysteem. Ze kunnen op deze manier veel leren over het onderwerp en hopelijk ontwikkelen ze hierdoor ook (nog meer) liefde voor de insecten en de natuur als geheel. Het zou mooi zijn als we deze kinderen, die toch onze toekomst zijn, via deze weg een andere manier van kijken kunnen laten ontwikkelen.

Leskist insecten Geert

Door de opdrachten in de kist komen de kinderen elk seizoen minstens 1 keer in aanraking met het onderwerp insecten. Het gaat dan niet alleen over het leren kennen van insecten, maar ook over het grote geheel, de rol van insecten in het ecosysteem. Dat als er minder insecten zijn, dit ook betekent dat er een afname van vogels is. Dat het uitsterven van bijen rampzalig zou zijn. We leren ze wat over het belang van bloemen, struiken en bomen voor insecten. Bloemrijke bermen, de bodem etc.. Hier leren ze niet alleen veel van, de opdrachten moeten ook leuk en uitdagend zijn om te doen. Het idee was dat de kist een kant en klaar product zou worden, die de leerkracht zo kan pakken en er een leuke opdracht/activiteit uit kan halen. Denk aan een memory-spel van insecten, een quiz doen met de kinderen, speur/ontdektocht buiten doen, beestjes zoeken met zoekkaarten, enzovoort, enzovoort.

spel

En zo is het ook gegaan. Eerst wilden we wel 12 activiteiten per persoon maken, maar dat bleek veel te ambitieus. Uiteindelijk heeft iedereen 6 activiteiten gemaakt en dat was al genoeg werk. Man, man, man, wat heb ik er een uren in gestoken. Vooral het afwerken van de opdrachten was nog veel werk, lamineren, knippen, plakken. Maar het resultaat mag er zijn. Zo heb ikzelf onder andere een insecten kwartet gemaakt, een memory spel, een waar of niet waar spel, wat ben ik spel en een ecosysteemspel. Er zit van alles in de kist, natuurlijk de door ons gemaakte activiteiten en spellen met heldere inleiding, uitleg en instructie. Ook zoekkaarten en een insectengids, insectenpotjes, steelloepen en netjes om waterdiertjes mee te vangen ontbreken niet. Zelfs bloemzaad om zaadbommen mee te maken hebben we er in gestopt.

spel

We zijn dan alle vier ook erg trots op wat we gemaakt hebben. Eind mei hebben we de presentatie gehouden van onze les-kist voor de docenten en mede cursisten. Dit ging erg soepel en goed. De reacties waren allemaal lovend. Iedereen was erg enthousiast over wat we gemaakt hadden, de feedback was onder andere dat we wel heel veel werk hadden verricht, eigenlijk hadden we veel te veel gedaan. Ook zei een andere docent dat hij het geen les-kist vond maar een educatief programma!

Geert

Wat leuk is dat dat ik er veel van heb geleerd, ik weet nu veel meer van insecten dan voordat ik met deze opdracht begon. Maar wat echt mooi is, dat ik nu heel anders naar insecten kijk. Wat zijn het toch bijzondere en mooie beestjes! Ze zien er vaak niet alleen prachtig uit, maar ze zijn ook heel belangrijk. Insecten staan eigenlijk aan de basis van ons ecosysteem, zonder insecten stort dat helemaal in elkaar. Gelukkig dringt het bij steeds meer mensen en organisaties door dat we zuinig moeten zijn op al die kleine diertjes die zo’n belangrijke rol spelen in ons bestaan. Ik ben fan van ze geworden! Laat je ook verwonderen en kom ook bij de fanclub!