Mark & Donge
Bijen
woensdag27jan2021

Bijenfilm

‘Ruimte voor bijen’

Het gaat slecht met bijen, het gaat slecht met vlinders, het gaat slecht met bijna alle insecten en niet alleen in Nederland.

Al in 2019 is het idee ontstaan een film te maken om het belang van en het plezier in wilde bijen onder de aandacht te brengen. John Vegt heeft met diverse documentaires over o.a. planten, vogels en de Turfvaart al laten zien dat hij een boodschap kan overbrengen en betrokken is.
Deze film over bijen is nu klaar.

De bedoeling was hem te lanceren op een bijeenkomst voor IVN Mark & Donge maar corona heeft door dit plan een streep gezet, zoals door zoveel zaken. De maker, John Vegt, geeft hem nu vrij voor vertoning.

Dit is de link naar 'Ruimte voor bijen' is https://vimeo.com/490940538 . De film duurt 53 minuten.

Er is ook een film waarin een drietal imkers die hun visie geven op honingbijen en hun relatie tot wilde bijen  'Ruimte voor (honing)bijen', te vinden onder https://vimeo.com/497354835 met een duur van  16 minuten.

De film kan vanaf de Vimeo-site in verscheidene kwaliteiten worden gedownload.

Zo is het mogelijk hem op een USB-stick te zetten voor vertoning op een plek waar geen goede wifi-verbinding is.
Voel je verder vrij om onderdelen van de film, met bronvermelding, te gebruiken. Bijvoorbeeld voor educatieve doeleinden.

Diverse IVN-ers hebben een bijdrage geleverd aan de film. Behoorlijke delen van de film zijn in het werkgebied van IVN Mark & Donge gemaakt. Herkenning maakt het toch nog wat leuker.

Gaat dat zien! Veel kijkgenot gewenst.

Voor wie geïnteresseerd is in de laatste wetenschappelijke inzichten, klik hier voor de PNAS site.

Aad van Diemen