Maas en Niers
Natuur
dinsdag02mei2017

Vroege vogelwandeling

Vroege vogelwandeling met ontbijt.

Tekst en foto’s: Miriam Pietz.

Vroege vogelsZondag 23 april startte de vroege vogelwandeling om 7.00 uur bij de parkeerplaats van de openbare parkeerplaats (Oude Baan) in Nieuw-Bergen. Het publiek kwam in volle getale vanuit de gehele regio naar de wandeling, er was zelfs een wensenlijstje, zoals de wielewaal en de slechtvalk. Nou aan ons zal het niet liggen, het is waar de vogels zin in hebben. Het zonnetje scheen volop, wat de vogels aanspoorde om goed hun best te doen.
We werden op het Driessenven verrast door de vele bergeenden, slobeenden, krakeend en zelfs een koppeltje wintertalingen. In de bramen aan de over liet zich een prachtig exotisch ogend vogeltje zien en horen, de blauwborst. Vanaf die tijd hadden wij het over “blauwborst alarm” als zich er weer eentje liet zien. De rietgorzen en roodborsttapuit lieten zich ook goed zien.Vroege vogels
De show van de boompiepers waren ook een genot voor het oog, hoe de mannetjes toch hun best doen om met uitgestrekte vleugels glijdend en zingend vanaf de boomtoppen de vrouwtjes te imponeren.
Hoe vaak hoor je niet een koekoek van ver af, maar zien ho maar. Maar deze ochtend hadden we geluk, een mannetje liet zich op meerdere plekken, hoog in de boomtoppen van alle kanten prachtig  van dichtbij zien en horen. Camera’s met grote lenzen werden in de aanslag gezet, zo’n kans krijg je nog maar zelden. En dat ook nog in het jaar van de koekoek.
Vroege vogelsDaarna was het tijd voor een gezellige afsluiter, het ontbijt op de mooie locatie “Het pomphuis” in de sluis, beschikbaar gesteld door “Het Limburgs Landschap”. Iedereen was vol lof over het ontbijt, smaakvol, veel keus en ronduit lekker. Er werd nog gezellig met iedereen nagepraat, voor velen was het een mooie start van deze zondag.