Excursie Voedselbos VOL-VOL-VOL

Het verloren land – 26 maart

Op zondag 26 maart om 10.00 uur organiseren Onnie Diederen en Henk Verburg speciaal voor IVN een themabijeenkomst met rondleiding op hun prachtige terrein aan de Teelebeekstraat 15 in Milsbeek.

Onnie en Henk realiseren hier hun voedselbos ‘Verloren Land’ op 2.5 hectare, met een vegetatie van 7 tot 9 lagen. Hoge en lage bomen, struiken, kruidlaag, klimplanten, bodembedekkers, diversiteit en passend op deze plek, in deze omgeving. Door deze ‘permacultuur-werkwijze’ putten zij de bodem niet uit,maar benutten en versterken zij de grond.

De opbrengst van een voedselbos is veelzijdig. Het vormt na een aantal jaren (ongeveer 7) een natuurlijk landschap en zorgt voor een rijke biodiversiteit. De grond houdt vocht vast en er ontstaat vruchtbare aarde (biomassa). Daarnaast geeft het een overvloed aan vruchten, noten, stengels, blad en wortels. Bovendien bindt het CO2 en stikstof en neemt de diversiteit aan planten en dieren toe. De bodem krijgt een sponswerking, houdt vocht vast. En, zo vertellen Onnie en Henk, het is prettig om in hun voedselbos te ‘zijn’.

Van a tot z hebben Onnie en Henk het voedselbos stap voor stap voorbereid, gepland en uitgevoerd. Het plan is opgebouwd volgens een bepaalde structuur die de basis vormt voor keuze en locatie van de aanplanting. Dagelijks zijn Onnie en Henk aan te vinden in hun voedselbos.

Nieuwsgierig geworden en wil je meer informatie over hun voedselbos weten, lees dan verder op www.voedselbosverlorenland.nl.

Bekijk vooral ook hun leuke film https://www.onniediederen.nl/film/

Wil je deelnemen aan deze IVN Maas en Niers themabijeenkomst met rondleiding? Meld je dan hier aan (= verplicht).
Het maximum aantal deelnemers is 20 dus aarzel niet.

Activiteit aanmelden

Milsbeek