Leeuwarden e.o.
Insecten
woensdag18jul2018

Tien dagen tuinvlinders tellen, tel je mee?

De Vlinderstichting organiseert dit jaar de tuinvlindertelling van 27 juli tot en met 5 augustus. Het is de tiende keer dat de telling wordt gehouden en ter gelegenheid van deze tiende editie duurt de telling 10 dagen.

Door het aanhoudende mooie weer zijn er veel meer vlinders dan anders, er zijn ook meer soorten. Hierdoor lijkt het alsof het goed gaat met de vlinders maar het gaat onverminderd slecht en er is een enorme afname van dagvlinders. Volgens de Vlinderstichting zijn er 43 procent minder dagvlinders dan 25 jaar geleden. Dat is een schokkend hoog percentage.

Alle reden om nectarrijke bloemen in de tuin te planten, voor voedselplanten voor rupsen te zorgen en nooit gif te gebruiken. Ook gemeenten werken steeds meer samen voor bloemrijke bermen die goed zijn voor vlinders en andere insecten. Het bijna mediterrane weer is heerlijk voor vakantiegangers maar voor de vlinders zou regen beter zijn. De bloemen verdorren snel door de droogte en dan is er geen nectar meer te halen. Hopelijk komt de regen snel onze kant uit en als we geluk hebben vooral ’s nachts ;-) Op de website www.vlinderstichting.nl vind je allerlei tips en je kunt een vlinderherkenningskaart downloaden zodat je precies weet welke vlinder je kunt noteren.

Alvast veel plezier gewenst en geniet vooral van deze prachtige insecten.