Leek Nietap
Vogels
vrijdag22mrt2019

Dorpsvogels tellen met MUS

Jan Schoppers, meetnetcoördinator bij Sovon, was 14 maart te gast bij de IVN-Leek/Nietap.

Hij vertelde er over stadsvogels en hoe ze geteld worden.

Eenvoudige telling dorps- en stadsvogels

Geen habitat is zo veranderlijk als het urbane gebied. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor vogels in dorpen en steden. Veel soorten nemen af. Sovon is in samenwerking met Vogelbescherming MUS gestart in 2007. Het doel is om meer informatie te  verzamelen over de aantalsontwikkeling en verspreiding van algemene stadsvogels zoals Huismus, Gierzwaluw, Koolmees en Merel. MUS is door de opzet een eenvoudig en weinig tijd kostend meetnet. Op 8-12 telpunten worden alle vogels geteld binnen 5 minuten per punt en dat drie keer in het voorjaar tussen april en half juli.  Per telling ben je dus maximaal twee uur kwijt. Belangrijk is dat je ongeveer 30-40 soorten kunt herkennen. MUS is ook geschikt voor minder ervaren tellers.

Onderwerpen avond