Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid

Tuinwerkgroep „de Bimd”

Achter en rondom het IVN gebouw ligt sinds eind 1980 een natuurtuin. Een tuin vol natuur, avontuur en ontdekkingsplekjes!

Deze tuin is in de loop der jaren uitgebreid tot een totale oppervlakte van ongeveer 2000 m², waarvan ongeveer 1200 m² vrij toegankelijk is.

Het gesloten gedeelte bestaat uit een vijver met plas-dras situatie, houtwal met o.a. stinzenplanten, plantenborders, knotwilgen, insectenmuur, kruidencirkel, vogel-broedbosjes, blote voeten-pad, kleine besjes bakken, terras en in aanleg een vlinderweide met voedselbos.

Het open gedeelte, bestaat uit een oud populierenbos met daarin een insectenmuur, poel, bijenkast, knotwilgen en een boomgaard met oude fruitrassen. Verder is er een natuurleerpad aangelegd dat deel uitmaakt van het ommetje, „ De Aarlese Beemden” waar ook weer enkele poelen te bezichtigen zijn.

Uitgangspunt is, de biodiversiteit zoveel mogelijk Nederlandse wilde planten en struiken en bomen in de tuin te laten zien. Bij de meeste is op bordjes aangegeven om welke soort het gaat.

De tuinwerkgroep is opgericht november 2010 en bestaat momenteel uit 9 personen zij onderhoudt de tuin op woensdagochtend.

Dit willen we graag uitbreiden met een team op de 2e zaterdagochtend van de maand.
Iedereen is van harte welkom om ons team te versterken.

Op aanvraag zijn rondleidingen mogelijk door een ervaren gids.

(Op ons gehele terrein zijn honden toegestaan, mits aangelijnd.)

Meedoen of vragen?

Neem contact met op met de contactpersoon van de werkgroep.
Contactpersoon: Gerrit Post, coördinator