IVN Zoetermeer
Bloemen & Planten
zaterdag28apr2018

Verslag van de excursie Geneeskrachtig en Groen uit het Prielenbos april 2018

Op een prachtige zonnige dag mochten we een excursie geven over eetbare planten in het Prielenbos. Met de natuurgidsen Lia, Nico en Raymond begonnen we met ongeveer 26 deelnemers verdeeld over 2 groepen. Na een korte introductie van Lia over het ontstaan over het Prielenbos begonnen we met de wandeling.

Geneeskrachtig groen

De veelvoorkomende wilgen in het Prielenbos; de wilg doet het goed op vochtige gronden.

deelnemers

Raymond en Nico met de deelnemers van de excursie.

raapzaad

Onderweg kwamen we de geelbloeiende raapzaad mooi in bloei tegen.
De bloemen van deze plant zijn eetbaar.

GroenGeneeskrachtig groen

Geneeskrachtig groenDe witte dovenetel staat volop in bloei. Dit is een goede plant voor de bijen. Deze hele plant kan gebruikt worden in salades en van de verse en gedroogde bloemen kun je er thee van maken.

Geneeskrachtig groen

De smeerwortel is ook echt een bijenplant. Zowel het blad als de wortel zijn eetbaar van deze plant.

Geneeskrachtig groenOok kwamen we bossages van bramen tegen. Dit is zijn uitstekende broedplaatsen voor vogels.

Geneeskrachtig groenEen van de weinige daslook die we tegenkwamen. Deze plant verspreidt een kenmerkende lookgeur. De bladeren zijn eetbaar zowel rauw als gekookt.

Geneeskrachtig groenOok zagen we hier en daar varens prachtig open krullen.

Geneeskrachtig groenLook zonder look staat ook al in bloei. Deze plant bevat belangrijke grondstoffen zoals o.a. vitamine c, fosfor en calcium.

Geneeskrachtig groenNatuurlijk kwamen we ook de brandnetel tegen. Deze veelvoorkomende plant is een belangrijke plant voor alleen al 50 soorten vlinders. Ook is hij eetbaar en gezond voor de mens.

Tijdens de wandeling kwamen we ook omgevallen bomen met kluit eraan tegen. Dit biedt weer nestgelegenheid voor vogels en insecten.

Geneeskrachtig groenEen mooi uitzicht op het Noord Aa met op de voorgrond gele raapzaad in bloei.

Geneeskrachtig groenAan het einde van de wandeling zagen we ook de gele dotterbloem volop in bloei.

Geneeskrachtig groenGenieten van het landschap met rietkragen en knotwilgen.

Geneeskrachtig groenOp het einde van de excursie kon men nog even nagenieten onder het genot van een hapje van (zelfgemaakte) pesto gemaakt van zevenblad en kruidenboter van o.a. look zonder look en paardenbloemen. De hapjes waren gemaakt door Lia. Ook kon men verse brandnetelthee proeven.

Reactie en foto's van Fred Bernhart