IVN Zoetermeer
Paddenstoelen
woensdag28nov2018

Terugblik Paddenstoelendag 14 oktober

Paddenstoelendag 14 oktober 2018Opnieuw een succesvolle Paddenstoelendag!

ZadelkjluifzwamNormaal gesproken is het op 14 oktober herfstachtig weer, maar dit jaar zeker niet! Stralende zonneschijn met hoge temperaturen en weinig wind brachten veel mensen op de been.

Paddenstoelendag 14 oktober 2018Zeker 400 mensen bezochten de Balijhoeve, kwamen kijken bij de kraam van Staatsbosbeheer en de kramen van het IVN en/of liepen de paddenstoelenroute in het Balijbos.

Geschubde inktzwamEn in tegenstelling met wat je zou denken – het had immers weinig geregend - waren er heel veel paddenstoelen te bewonderen. Op plekken waar bepaalde soorten te zien waren, stond een informatiebordje met een korte tekst en grappige weetjes en of de paddenstoel een vriend, vijand of vuilnisman was.

Paddenstoelendag 14 oktober 2018Kabouters hielden langs de route de wacht en begroetten de voorbijgangers. Veel mensen maakten foto’s en hadden zich goed voorbereid door een spiegeltje en een loepje mee te nemen. In de kraam van het IVN waren ook nog zoekkaarten te verkrijgen.

Paddenstoelendag 14 oktober 2018Alle kinderen die terugkwamen van de wandeling en zich meldden, kregen een button “paddenstoelenexpert”, die ze met veel trots droegen.
Mijn waarneming is dat we weer veel volwassenen en kinderen hebben kunnen laten zien en beleven hoe mooi de natuur is en hoe bijzonder paddenstoelen zijn in hun uiterlijk, verscheidenheid en in hun waarde binnen het ecosysteem.

Paddenstoelendag 14 oktober 2018Bij de Balijhoeve was het ook een drukte van belang. Onder een grote tent was een tafel ingericht waaraan kinderen konden knutselen: herfstkroontjes knippen en kleuren en knutselen met kastanjes. Staatsbosbeheer deelde kaboutermutsen uit, zodat het net leek of er echte kabouters aan tafel zaten te spelen.
Paddenstoelendag 14 oktober 2018Verder was er een ‘herfsttafel’ ingericht met bladeren en takken, bessen en andere vruchten zoals kastanjes, eikels en beukennootjes. Er stonden 2 vergrootglazen waarmee van alles bekeken kon worden. Topstukken voor onder het vergrootglas waren wel de nestzwammetjes en de onderkanten van diverse paddenstoelen. Ook lagen er stukken dood hout met vermiljoenzwam en tonderzwam. Tenslotte waren mensen erg enthousiast over de zelfgekweekte kastanjechampignons en de shiitake.

Paddenstoelendag 14 oktober 2018Kortom: de dag was een succes en voor herhaling vatbaar. De derde paddenstoelendag gaat er komen en zal ook weer rond half oktober 2019 plaatsvinden.

Marina Lurks